آشنایی با انواع پيچ ها و كاربردهاى آنها{جلسه شانزدهم}

مقدمه

يكى از بهترين روش هاى اتصال قطعات مكانيكى به هم استفاده از پيچ و مهره است. با استفاده از آشنایی با انواع پيچ ها مى توان بسيارى از قطعات ساخته شده با فلز و چوب و پلاستيك و… را به هم متصل نمود.

پيچ آلن

يكى از پركاربردترين پيچ هاى موجود در بازار پيچ آلن يا پيچ سوكتى(Socket Screw) مى باشد. پيچ آلن به دليل داشتن يك فرو رفتگى در سر خود آچار مخصوص به خود را دارد. در شكل زير نمونه اى از اين نوع پيچ را مشاهده مى كنيد.

پيچ آلن

پيچ چوب

پيچ چوب يا Wood Screw كه به صورت اختصار با WS نشان داده مى شود داراى رزوه هاى بزرگ و با فاصله از هم مى باشد و براى كاربردهاى چوب و ام دى اف مناسب مى باشد. نوك اين پيچ به گونه اى است كه به خوبى بر روى چوب قرار گيرد و در چوب فرو رود. نام ديگر اين پيچ، پيچ خودكار مى باشد. 

پيچ فلز

پيچ فلز يا Sheet Metal Screw كه به صورت اختصار با SMS نشان داده مى شود بر خلاف پيچ چوب داراى رزوه سرتاسرى مى باشد و رزوه ها نيز با فاصله كمترى از هم قرار دارند و قابليت پيچ كردن صفحات فلزى به يكديگر را داراست. در زير نمونه اى از اين نوع پيچ را مشاهده مى كنيد. اين پيچ بدون مهره به كار مى رود.

پيچ ماشينى

پيچ ماشينى يا Machine Screw كه به صورت MS نشان داده مى شود داراى رزوه سرتاسرى است و معمولا يا با مهره به كار مى رود و يا اينكه براى جاگذارى در سوراخ ها استفاده مى شود. جنس اين پيچ به صورت استنلس استيل(Stainless Steel) است و يا اينكه با پوشش روى(Zinc Plated) به كار مى رود.

پيچ نوك مته اى

پيچ فلز نوك مته اى يا Self Drilling Sheet Metal Screw كه معمولا با نام پيچ نوك مته اى شناخته مى شود داراى يك نوك به شكل مته است كه باعث مى شوند بتوانند يك سوراخ مناسب نيز ايجاد كنند و گير نكند.

پيچ نوك بُر

پيچ نوك بُر يا Thread Cutting Machine Screw همان پيچ ماشينى است با اين تفاوت كه در انتهاى نوك آن لاغرتر شده است تا بتواند مسير را براى پيچ كردن هموار كند. 

پيچ لگ

پيچ لگ يا Lag Bolt همان پيچ چوب است با اين تفاوت كه داراى سر شش گوش است و مى تواند گشتاور بالاترى را تحمل كند.

پيچ شش گوش

پيچ شش گوش يا Hex Bolt داراى يك سر شش گوش مى باشد و به همين دليل با اين نام خوانده مى شود. اين پيچ را در انواع رزوه كامل و رزوه نيمه مى توان يافت.

پيچ شش گوش

پيچ مغزى

پيچ مغزى يا Set Screw نوعى از پيچ ماشينى است با اين تفاوت كه سر آن در درون بدنه جاى گرفته است و براى اتصال سطوح به هم و در فضاهاى محدود بسيار كاربردى است. 

در زير نمونه هاى متفاوت ديگرى از پيچ مغزى را نيز مشاهده مى كنيد كه در طرح هاى مختلف ساخته مى شود.

پيچ شانه اى

پيچ شانه اى يا Shoulder Bolt همانطور كه از نام آن پيداست داراى يك قسمت ميانى تقويت شده است و براى جاهايى كاربرد دارد كه به احتمال زياد بارهاى برشى و خمشى بر پيچ وارد مى شود.

پيچ بار

پيچ بار يا Carriage Bolt نوعى از پيچ است كه با تا نصفه رزوه دارد و در زير سر آن يك بخش مربعى وجود دارد و باعث مى شود پيچ به خوبى در جاى خود محكم شود. براى مواردى كه ارتعاش و حركت زياد است اينگونه پيچ ها بسيار كمك كننده مى باشد.

پيچ بالابر

پيچ بالابر يا Elevater Bolt نوعى از پيچ است كه به دليل داران بودن يك سر بزرگ براى اتصال نوارنقاله ها كاربرد دارد.

پيچ چشمى

پيچ چشمى نوعى از پيچ است كه با داشتن يك حلقه در انتهاى خود باعث مى شود بتوان يك طناب يا نوار يا زنجير را به آن متصل كرد و براى كارهاى جابجايى اجسام بسيار پركاربرد است.

پيچ چشمى چوب

پيچ چشمى چوب(Eye Lag) همان پيچ چوب مى باشد با اين تفاوت كه در انتهاى آن به جاى سرى از يك حلقه استفاده شده است تا قابليت گره زدن ريسمان و… را داشته باشد.از اين نوع پيچ ها در قسمت پلاستيكى رول پلاك زياد استفاده مى شود.

انواع پيچ و پيچ چشمى خودكار

پيچ يو

پيچ يو يا U Bolt پيچى است كه به شكل U ساخته مى شود و براى اهداف خاصى كه نياز به گيرايى داشته باشند استفاده مى شود. به عنوان مثال سطوح گردى همانند لوله را به راحتى با اين پيچ مى توان نصب كرد.

يو بولت و انواع پيچ

جى بولت

جى بولت يا J Bolt همانطور كه از نامش پيداست به شكل J به كار مى رود كه به عنوان يك قلاب گيرنده عمل مى كند. همچنين اين پيچ مى تواند به عنوان يك جايگزين براى آى بولت ها به كار رود كه باعث تسريع در كار مى شود و عمل باز وبسته كردن سريع تر است.

جى بولت و انواع پيچ

هنگر بولت

هنگر بولت يا Hanger Bolt نوعى از پيچ است كه در دو طرف آن رزوه وجود دارد با اين تفاوت كه رزوه هاى يك طرف همانند رزوه چوب است و رزوه طرف ديگر مشابه رزوه پيچ ماشينى است و از اين نوع پيچ ها مى توان در صفحات با دو جنس متفاوت استفاده كرد.

انواع پيچ و هنگر بولت

اِستاد بولت

اِستاد بولت يا Stud Bolt براى مواردى به كار مى رود كه نياز است دو طرف يك صفحه پيچ شود. اين نوع پيچ ها به وفور در صنعت شيرآلات مورد استفاده قرار مى گيرند.

انواع پيچ

انكر بولت

انكر بولت(Anchor Bolt) يا رول بولت يكى ديگر از انواع پيچ مى باشد و نوعى از پيچ است كه از يك استوانه و يك واشر و مهره تشكيل شده است و براى كار در بتن استفاده مى شود. اين پيچ در ابتدا توسط شركت هيلتى معرفى شد.

براى به كار بردن اين پيچ در بتن به صورت مرحله به مرحله همانند شكل زير عمل مى كنيم.

در زير لينك مربوط به انواع پيچ نيز آورده ايم:

انواع پيچ و مهره

براى اطلاع از مطالبى كه در آينده منتشر مى شوند و يا مطالبى كه صرفا در كانال منتشر مى شوند مى توانيد ما را در کانال تلگرام و یا اینستاگراممون دنبال کنید.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

9 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام و خسته نباشید بابت مقاله خوبتون؛ جهان پیچ صنعت محصولی تحت عنوان پیچ خشکه 8.8 دارخ که از ویژگی‌هاش ضد زنگ بودنشه!
    میخواستم بدونم امکان داره این مدل پیچ ضد زنگ باشه؟!

دیدگاهتان را بنویسید