آشنايى و نحوه كار با انواع پيچ گوشتى{جلسه بيست و ششم}

مقدمه

در جلسه قبل راجع به انواع آچار و نحوه کار با آنها را آموختیم در این جلسه قصد داریم در مورد پیچ گوشتی و انواع پيچ گوشتى به همراه نکات لازم بحث کنیم. قبل از شروع به خواندن این مطلب جلسه قبل را از لینک زیر مطالعه کنید:

آشنایی با آچار و انواع آن

 پيچ گوشتى يا Screw Driver ابزارى است كه با استفاده از آن پيچ را مى چرخانيم و آن را باز يا بسته مى كنيم. پيچ گوشتى مى تواند به صورت دستى يا برقى باشد. يك پيچ گوشتى ساده از يك دسته به همراه يك نوك تشكيل شده است كه اين نوع مى تواند قابل تعويض باشد.

پيچ گوشتى ها را به شيوه هاى مختلفى تقسيم بندى مى كنند ولى عمومى ترين دسته بندى بر اساس نوك آنها مى باشد.

پيچ گوشتى دو سو

پيچ گوشتى دوسو يا Slotted Screw Driver نوعى از پيچ گوشتى است كه نوك آن يك خط است و براى باز كردن پيچ وارد يك شيار مى شود و آن را مى چرخاند. اين نوع پيچ گوشتى يكى از پركاربردترين پيچ گوشتى هاست. البته پيچ گوشتى دوسو را بعضا با نام دوخار نيز مى شناسند.

پيچ گوشتى چهارسو

پيچ گوشتى چهارسو يا Cross Slot Screw Driver نوعى از پيچ گوشتى است كه داراى يك نوك چهار شياره است. اين نوع پيچ گوشتى را با نام Phillips Screw Driver نيز مى شناسند. اين پيچ گوشتى را بعضا با نام چهارخار نيز مى شناسند. به شكل زير دقت كنيد:

البته نوع ديگرى از پيچ گوشتى چهارسو نيز وجود دارد و آن هم براى مواقعى است كه مى بايست پيچ بدون آسيب باز شود و حساسيت زيادى دارد بنابراين بر روى آن قسمت گوشتى مانندى قرار مى دهند اين نوع پيچ گوشتى چهارسو را با نام Posidriv Screw Driver مى شناسند.

تفاوت دو نوع بالا را در شكل زير به وضوح مشاهده مى كنيد.

انواع نوك پيچ گوشتى

نوک های پیچ گوشتی تنوع زیادی دارند که برای جلوگیری از طولانی شدن جلسه تمامی آنها را به صورت یکجا در یک شکل آورده ایم.

انواع سر پیچ

پيچ گوشتى هاى با نوك قابل تعويض

براى صرفه جويى در خريد پيچ گوشتى مى توان از پيچ گوشتى هاى با نوك هاى قابل تعويض استفاده كرد. اين پيچ گوشتى ها در قسمت جلويى خود يك سوراخ شش گوش دارند كه نوك قابل تعويض در اين قسمت قرار گرفته و آماده استفاده مى شود. در شكل زير نمونه اى از آن را مشاهده مى كنيد.

پيچ گوشتى جغجغه اى

پيچ گوشتى جغجغه اى يا Ratcheting Screwdriver نوعى از پيچ گوشتى است كه در انتهاى نوك پيچ گوشتى يك جغجغه قرار داده شده است. كار كردن با اين نوع پيچ گوشتى بسيار سريع است.

پيچ گوشتى تركمتر ديجيتالى

پيچ گوشتى تركمتر ديجيتالى Digital Torque Screwdriver نوعى از پيچ گوشتى است كه براى كارهاى حساس به كار مى رود. زيرا با استفاده از آن مى توان فشار اعمالى به پيچ را اندازه گرفت و مشاهده گرفت تا به آن آسيبى وارد نشود.

پيچ گوشتى ساعتى

پيچ گوشتى ساعتى كه در بين كاربران ايرانى رواج يافته است نوعى از پيچ گوشتى است كه براى كاربردهاى با سايز كوچك قابل استفاده است و تركيبى از آچارهاى دوسو و چهار است كه به صورت يك پك ارايه مى شود. اين آچارها را در كارهاى همانند لپ تاپ و موبايل و وسايل الكترونيكى به كار مى برند.

دريل پيچ گوشتى شارژى يا پيچ گوشتى برقى

پيچ گوشتى برقى يا Power Screwdriver نوعى از پيچ گوشتى است كه با استفاده از يك دريل شارژى و باترى كار مى كند. در زير نمونه اى از يك دريل شارژى به همراه پيچ گوشتى نوك آن را مشاهده مى كنيد.

نمونه ديگرى از دريل شارژى را در زير مشاهده مى كنيد.

كار با پيچ گوشتى

براى كار با پيچ گوشتى به صورت زير عمل مى كنيم:

  1. ابتدا پيچ گوشتي مناسب با پيچ مورد نظرمان را انتخاب مى كنيم.
  2.  براى شروع پيچ را بر روى سوراخ مورد نظر قرار مى دهيم.
  3. پيچ گوشتى را دقيقا بر روى سر پيچ قرار مى دهيم.
  4. پيچ گوشتى را در جهت عقربه هاى ساعت مى چرخانيم تا پيچ را در جاى خود قرار دهيد. اين كار را تا سفت شدن كامل پيچ ادامه مى دهيم.
    نكته: چنانچه قصد داشتيد پيچ را باز كنيد مى بايست پيچ گوشتى را در خلاف جهت عقربه هاى ساعت بچرخانيد.

 

برای دریافت آخرین مطالب سایت و همچنین مطالبى که در سایت منتشر نمی شوند میتوانید در کانال تلگرام ما عضو شوید و یا در اینستاگرام ما را فالوو کنید:

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید