کار با دریل و آشنایی لازم برای دریل کاری تجهیزات خاص{جلسه هفتم}

مقدمه

تقریبا همه ما با دریل آشنایی نسبی داریم و در مواردی که در خانه و یا محل کار به آن نیاز بوده را با دستان خود لمس کرده ایم ولی برای کسی که کار همیشگی آن کار با دریل است و گاهی اوقات لازم است روی تجهیزات خاصی کار کند آشنایی با جزییات کار با دریل بسیار ضروری است و برای افراد مبتدی هم حداقل شناخت های اولیه بسیار ضروری است. کار با دریل نیازمند ایمنی خاصی است و قبل از هر چیز ابتدا ایمنی لازم را رعایت کنید. همیشه توصیه می کنم قبل از انجام هرکاری ایمنی آن کار را به خوبی فراگیرید.

انواع دریل

دریل ها را به دو دسته تقسیم می کنند.

دريل دستى

دریل های دستی معمولا از مته های با اندازه 1میلی متر تا 9میلی متر را ساپورت می کنند و در صورتی که از مته جغجغه ای استفاده می کنید سایزهای بالاتری را می توانید در آن قرار دهید.

انواع دریل دستی

نحوه کار با دریل دستی هم به صورت زیر است.

استفاده از دریل دستی

دريل برقي

در صورتی که قطعات تشکیل دهنده جنس سختی داشته باشند و یا اینکه کارهای نسبتا زیادتری داشته باشیم مجبوریم از دریل های دستی برقی استفاده کنیم.

دریل برقی دستی

اجزای تشکیل دهنده این دریل به صورت زیر است.

اجزای دریل دستی برقی

برای کار با این دریل کافی است که مته دلخواه را درون سه نظام قرار داده و با آچار مخصوصی که همراه آن است آن را سفت کنیم تا برای دریل کاری آماده شود. دقت کنید که دریل را در دوحالت چرخش می توانید قرار دهید که در بالا با نام Forward/Reverse Switch مشخص شده است و در هر حالت به یک طرف می چرخد.

کار با دریل برقی

برای کار با دریل دستی برقی می توانید آن را روی دوحالت قرار دهید که یکی حالت چکش زدن دارد و دیگری حالت نرمال است. شکل زیر این دو حالت را نشان می دهد.

شیوه صحیح دریل زدن

هنگامی که از دریل استفاده می کنید حتما با دو دست آن را نگه دارید تا هم به درستی سوراخ مورد نظر را ایجاد کنید و هم اینکه ایمنی لازم را داشته باشد.

نحوه صحیح نگهداشتن دریل

شکل زیر هم نمایی از قطعات درونی این دریل را نشان می دهد.

قطعات تعمیری دریل دستی

دريل شارژي سيار

از دریل شارژی برای مواقعی استفاده می کنیم که نیاز باشد دریل را به صورت سیار در اختیار داشته باشیم. مثلا در جایی که برق وجود ندارد و… دریل شارژی یک پک شارژ دارد که در قسمت پایینی آن است.

دریل شارژی

شکل زیر قطعات تشکیل دهنده دریل شارژی را نشان می دهد.

قطعات تشکیل دهنده دریل شارژی

ماشين دريل

برای کارهای نسبتا بزرگتر و البته زیاد لازم است که از ماشین دریل یا ماشین مته در سایزهای مختلف استفاده کنیم.

ماشین دریل

در هنگام کار با دریل از یک تخته زیر قطعه مورد نظر استفاده کنید تا بعد از دریل کاری قطعه مورد نظر و رسیدن مته به انتهای تخته میز اصلی دریل آسیب نبیند.

استفاده از چوب حین کار با دریل

هنگام کار با دستگاه های دریل حتما با دقت و ایمنی کامل کار کنید و از انجام کارهای دیگر حین کار خودداری کنید و پوشش های قرار داده شده روی دستگاه را بر ندارید.

ایمنی کار با دریل

اطلاعات ایمنی

  • همیشه از گارد محافظ استفاده کنید
  • هنگام دریل کاری از عینک محافظ استفاده کنید.
  • از یک گیره جهت بستن متریال استفاده کنید.
  • هرگز از دستتان جهت نگهداشتن متریال استفاده نکنید زیرا دچار چرخش می شود و به سویتان پرت می شود.

برای دریافت آخرین مطالب سایت  و همچنین مطالب منحصر به فرد دیگر که در سایت منتشر نمی شوند میتوانید در کانال تلگرام ما عضو شوید و یا در اینستاگرام ما را فالوو کنید:

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید