آشنايي و شيوه صحيح كار با انواع آچار فرانسه{جلسه نهم}

مقدمه

قبل از شروع به خواندن اين جلسه مي توانيد از لينك زير جلسه آشنايى با انواع آچارها را مطالعه كنيد:

آشنايى با انواع آچارها{جلسه هشتم}

آچار فرانسه يا Adjustable Wrench نوعى از آچار است كه سر آن قابليت تنظيم شدن را دارد. اين آچار در ابتدا توسط ریچارد کلایبرن انگلیسی اختراع شد و از اين رو در بسیاری از کشورها از جمله فرانسه با نام آچار انگلیسی شناخته می شود. اين آچار را در سايزهاى مختلفي مى توانيد پيدا كنيد و قبل از خريد مى بايست ابعاد و اندازه هاى تقريبى مد نظرتان را در نظر بگيريد.

انواع آچار و آچار فرانسه

قطعات تشکیل دهنده آچار فرانسه

آچار فرانسه از چهار بخش اصلی تشکلیل می شود که به صورت زیر است:

  1. فک ثابت
  2. فک متحرک
  3. پیچ حلزونی
  4. دسته

اجزاى تشكيل دهنده آچار فرانسه

نحوه کار با آچار فرانسه

  1. ابتدا پیچ یا مهره مورد نظر که قرار است باز شود را شناسایی کنید.
  2. فک متحرک آچار را به اندازه پیچ یا مهره مورد نظر باز کنید سپس آن را تست کنید و در صورت نیاز کمی سفت یا شل کنید طوری که بر روی پیچ یا مهره مورد نظر کاملا منطبق شود. اگر منطبق نشود به لبه های پیچ یا مهره آسیب می رساند.
  3. آچار فرانسه را در جهت ساعتگرد برای بستن و در جهت پاد ساعتگرد برای باز شدن پیچ بچرخانید.
  4. در انتها پیچ حلزونی را شل کنید و آچار را بردارید و پیچ را از جای خود بر دارید.

دقت کنید که نحوه صحیح در دست گرفتن اين آچار برای باز کردن و بستن به صورت زیر است:

شيوه صحيح كار با آچار فرانسه

نکات لازم هنگام خرید آچار فرانسه

همانند تمامی آچارها، آچار فرانسه نیز دارای سایزهای خاص خود می باشد. همانگونه که می دانیم اين آچار برای باز کردن پیچ های چهار گوش و شش گوش و بقیه مواردی که با سر انتهایی آچار فرانسه منطبق می شوند به کار می رود. بنابراین قبل از هر چیز می بایست ابعاد پیچ هایی که قرار است با آچار فرانسه باز کنید را مشخص کنید تا آچار فرانسه متناسب با آنها خریداری کنید زیرا هر آچار فرانسه یک حد ماکزیمم دارد که دهانه آن بیشتر از آن باز نمی شود.

در مواردی که رنج ابعادی پیچ ها زیاد است و تنوع زیادی دارند می توانید از آچار فرانسه های دو سر استفاده کنید که یک سر آن تا سایز مشخصی باز می کند و سر آن نیز سایزهای متفاوت دیگر را پوشش می دهد.

آچار فرانسه دو سر

نكته مهمى كه در مورد كيفيت يك آچار فرانسه مى بايست به آن دقت كنيد ميزان لقى فك متحرك آچار فرانسه و كيفيت پيچ حلزونى روى آن مى باشد. قبل از خريد آچار فرانسه با دست ميزان لقى فك متحرك را چك كنيد تا زياد نباشد زيرا در هنگام باز كردن با مشكل مواجه مى شويد و يا اينكه مكررا شل و سفت مى شود. در مورد پيچ حلزونى نيز قبل از خريد با دست چك كنيد ببينيد وضعيت باز و بسته شدن و لقى آن و همچنين كيفيت آن به چه صورت است زيرا اگر جنس آن نامرغوب باشد به سرعت خورده مى شود و يا اينكه در هنگام باز و بسته كردن به سختى شل و سفت مى شود.

در مواردی که فضای محدودی دارید مثلا شما تعمیرکار یک ماشین هستید که فضای محدودی برای باز کردن یک پیچ دارید و آچار با دسته مستقیم را نمی توانید استفاده کنید. در این موارد می توانید از آچار با دسته انحنادار استفاده کنید.

آچار فرانسه از نوع S

البته اين آچار را در شکل های دیگری نیز می توان یافت که نوع جغجغه ای آن به دلیل سرعت بیشتر در انجام کار کاربرد مناسبی دارد. نوع جغجغه اى اين آچار يك اختراع جديد محسوب مى شود و به دليل سرعت بالايى كه دارد محبوبيت خاصى دارد.

انواع آچار و آچار فرانسه جغجغه ای

علاوه بر خاصيت جغجغه اى اين آچار مى توان از انواع خم شونده نيز در مكان هايى كه با محدوديت روبرو هستيد استفاده كنيد. نوع خم شونده يا Ratcheting Flex Adjustable Wrench قابليت انعطاف پذيرى و سرعت بالايى دارد. در زير نمونه اى از اين نوع آچار را مشاهده مى كنيد:

آچار فرانسه نوع خم شونده

آچار فرانسه قفلى

هنگام كار طولانى با آچار فرانسه ممكن است در طى كار كردن و ضربات وارده چند رزوه آن باز شود و شل شود. براى جلوگيرى از شل شدن آچار در حين كار آچارهايى ساخته شده است كه بعد از تنظيم كردن دهانه آچار مى توانيد آن را قفل كنيد تا به هيچ وجه باز نشود و تغييرى در سايز دهانه تنظيم شده به وجود نيايد. در شكل زير نمونه اى از اين نوع آچار فرانسه قفلى يا Locking Adjustable Wrench را مشاهده مى كنيد.

آموزش كار با آچار فرانسه

در زير نحوه كار با اين آچار را مشاهده مى كنيد.

آچار فرانسه قفلى

برای دریافت آخرین مطالب سایت و همچنین مطالبى که در سایت منتشر نمی شوند میتوانید در کانال تلگرام ما عضو شوید و یا در اینستاگرام ما را فالوو کنید:

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید