آشنايي با اره آهن بر و نحوه كار با آن{جلسه اول}

مقدمه

اره آهن بر يا Hacksaw ابزارى است كه از آن براى بريدن انواع فلزات استفاده مى شود. شايد از نام اين اره اينطور استنباط شود كه فقط براى بريدن آهن است ولى بر خلاف نامش از اين اره براى بريدن انواع فلزات و همچنين براى برش انواع پلاستيك ها و حتى در مواردى غير معمول براى بريدن چوب استفاده كرد.

اين اره از داراى دو نوع با قابليت تنظيم بدنه و بدون قابليت تنظيم بدنه مى باشد. در نوع با قابليت تنظيم بدنه مى توانيد اندازه تيغه آن را تغيير دهيد كه اصطلاحا Adjustable Hacksaw نيز ناميده مى شود.

اره آهن بر

تيغه هاى اره آهن بر در دو سايز 250ميلى متر و 300ميلى متر ارايه مى شود.

اجزاى اره آهن بر

تيغه ها را بر حسب تعداد دندانه در اينچ شرح مى دهند(Theeth Per Inch) كه به اختصار TPI ناميده مى شود.

تعداد دندانه اره آهن بر

نرم ترين آنها 14 مى باشد و خشن ترين آن 32 مى باشد.

استاندارد تيغه اره آهن بر

بعد از مدتى استفاده از اره آهن بر تيغه هاى آن يا شكسته مى شود و يا دچار سايش مى شوند كه نياز به تعويض دارند و براى اين كار كافى است كه پيچ انتهاى اره را شل كنيد و تيغه را بيرون بياوريد و تيغه جديد را جايگزين كنيد.

hacksaw-work

به طور كلى دو نوع جنس براى تيغه هاى اره آهن بر در نظر مى گيرند يكى HCS يا High Carbon Steel مى باشد كه براى كاربردهاى عمومى بريدن به كار مى رود و ديگرىHSS يا High Speed Steel مى باشد كه گران تر است و دوام بيشترى نسبت به اولى دارد و براى برش متريال هاى سختى همچون فولاد استنلس استيل مى توانيد از آن استفاده كنيد.

جهت صحیح نصب تیغه اره آهن بر

هنگام نصب تیغه اره آهن بر باید به جهتی که آن را بر روی اره قرار میدهید دقت کنید. نحوه نصب هم بدين صورت است كه دندانه هاى اره رو به جلو قرار مى گيرد و هنگام تراشيدن براده ها را به سمت جلو حركت مى دهد.

جهت نصب صحيح تيغه اره آهن بر

نحوه کار با اره آهن بر

اول اينكه بايد متريال مناسب با جنسى كه قرار است بريده شود انتخاب كنيد يعنى اينكه تيغه مورد نظر از نوع HSS يا HCS باشد. دوم اينكه تعداد دندانه در اينچ مناسب براى بريدن انتخاب كنيد. قانون كلى در اين مورد به اين صورت است كه حداقل تعداد 3دندانه بر روى سطحى كه قرار است بريده شود قرار بگيرد تا براحتى بريده شود.

دندانه اره آهن بر

بعد از انتخاب مناسب تيغه با استفاده از يك خط كش محل مورد نظر را علامت گذارى مى كنيم تا براى بريدن آماده شود.

hacksaw-mark

 

 

بعد از علامت گذارى با با يك دست ابتداى اره را نگه مى داريم و با دست ديگر انتهاى اره را نگاه مى داريم.

hacksaw-motion

بعد از كار با استفاده از يك سنباده فلزات باقيمانده را تميز مى كنيم.

hacksaw-sand

اين جلسه به پايان رسيد. براى اطلاع از مطالبى كه در آينده منتشر مى شوند مى توانيد ما را در کانال تلگرام و یا اینستاگرام دنبال کنید.

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

9 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • ممنون… برای سوراخ کردن تیغه اره آهن بر باید چیکار کنیم؟ من این تیغه ی فنری رو نیاز دارم که سایش بسیار کمی داشته باشه و برای مهار کردنش باید سوراخش کنم که به هیچ وجهی نتونستم!!

    • سلام دوست عزيز
      براى سوراخ كردن تيغه مى توانيد آن را در گيره هاى فلزى قرار دهيد و سپس از طريق دريل اقدام به سوراخ كارى آن كنيد. دقت كنيد كه با سايزهاى مته كوچك شروع كنيد و سپس مته هاى بزرگتر را انتخاب كنيد.
      موفق باشيد

دیدگاهتان را بنویسید