فرز انگشتى چيست و چه كاربردهايى دارد؟{جلسه پانزدهم}

مقدمه

فرز دستگاهى است كه از آن براى تراش، برش، پرداخت، شيار زنى و… استفاده مى شود و فرز انگشتى يك نوع از فرز است كه با استفاده از آن مى توان انواع سوراخكارى، حكاكى و ايجاد شيار و… را بر روى فلزات و ديگر مواد انجام داد. در شكل زير نمونه اى از يك فرز انگشتى ساخت ماكيتا را مشاهده مى كنيد.

فرز انگشتى ماكيتا

انواع فرز انگشتى

فرز انگشتى به دو نوع زير تقسيم بندى مى شود:

  1. فرز انگشتى گلو بلند
  2. فرز انگشتى گلو كوتاه

در نوع اول كه به فرز انگشتى گلو بلند معروف است طول فرز در ناحيه گلو بيشتر است. در نوع دوم كه به فرز انگشتى گلو كوتاه معروف است طول فرز در ناحيه گلو كمتر است. در زير مقايسه اى از اين دو نوع فرز را مشاهده مى كنيد.

فرز انگشتى گلو بلند و گلو كوتاه

در مكان هايى كه دسترسى محدودى دارند با استفاده از فرزهاى انگشتى گلوبلند به راحتى مى توان فرز مورد نظر را انجام داد.

انواع سرى هاى فرز انگشتى

براى هر نوع كارى كه از فرز انگشتى استفاده مى كنيد مى بايست سرى مخصوص به آن را استفاده كنيد. مثلا اگر قصد داريد درون يك سوراخ را سنباده بزنيد مى بايست از يك سرى مخصوص و با شكل و ابعاد مناسب استفاده كنيد تا كار مورد نظر به درستى صورت گيرد. در زير تعدادى از سنگ هاى انگشتى را در اشكال مختلف مشاهده مى كنيد:

سنگ انگشتى

سرى هاى فرز انگشتى در انواع مختلف و با جنس هاى مختلف همانند سيليسيم يا تگنستن كاربايد و… ساخته مى شوند. در زير نمونه هاى ساخته شده از تنگستن كاربايد را مشاهده مى كنيد:

در زير نمونه هاى از سنباده هاى رولى آماده براى به كارگيرى در فرز انگشتى را مشاهده مى كنيد. با استفاده از سرى هاى سنباده اى به راحتى مى توان كارهاى سنباده زنى را با سرعت بسيار بالايى انجام داد كه در كاهش زمان بسيار موثر مى باشد.

نمونه هاى ديگر سنباده نيز وجود دارد كه يكى از پركاربردترين آنها سنباده ديسكى مى باشد كه در زير مشاهده مى كنيد.

سنباده ديسكى

 نمونه هاى ديگر كه مربوط به تميزكارى مى باشد نيز در شكل زير مشاهده مى كنيد.

كاربردهاى فرز انگشتى

فرز انگشتى كاربردهاى زيادى دارد كه در زير به تعدادى از آنها اشاره مى كنيم:

  1. از بين بردن زنگ
    يكى از پركاربردترين موارد در صنعت پاك كردن زنگ از روى تجهيزات مى باشد. به كمك فرز انگشتى مى توان اين كار را به آسانى انجام داد و تمام سطوح را تميز نمود.
  2. استفاده در ساخت يك ربات يا هر تجهيز ديگر
    هنگامى كه قصد داريد يك ربات را بسازيد مى بايست با استفاده از فلز، چوب، پلكسى و… بدنه ربات را آماده كنيد. براى بسيارى از موارد لازم است كه كمى سطح را پاليش كنيد يا اينكه چند ميليمتر قطر يك سوراخ را افزايش دهيد يا اينكه محل عبور سيمى را بر روى بدنه ايجاد كنيد و… كه براى اين موارد مى توانيد از فرز انگشتى استفاده كنيد.
  3. نجارى و كارهاى هنرى
    از فرز انگشتى مى تواند در كارهاى نجارى و كارهاى هنرى همانند منبت كارى و معرق كارى بهره برد. با استفاده از فرز انگشتى مى توان ظرافت كارى هاى زيادى را در منبت كارى و معرق كارى و هر هنر ديگرى كه با استفاده از يك فلز يا غيرفلز ساخته مى شود انجام داد.
  4. تيز كردن
    يكى از كاربردهاى فرز انگشتى تيز كردن اجسام فلزى همانند اره، چاقو، تبر و… مى باشد. با استفاده از فرز انگشتى اين كار در زمان بسيار كمى صورت مى پذيرد.  
  5. تميز كارى
    در صنعت با موارد زيادى برخورد مى كنيم كه نياز به تميزكارى يك سطح آلوده به ماده اى داريم. به عنوان مثال يك شافت داريم كه توسط ماده اى كثيف شده است و بر روى سطح شافت خشك شده است. يا در مواردى همانند تميزكارى سطوح شيرآلات و … مى توان از فرز انگشتى كمك گرفت.
    سنگ زنى فرز انگشتى
  6. تراشكارى
    در مواردى كه استفاده از دستگاههاى تراش بزرگ امكان پذير نيست كاربرد فرز انگشتى حائز اهميت است به عنوان مثال در ساخت مجسمه ها و برش فلزات گران قيمت يا برش هاى ديگر در ابعاد كوچك از فرز انگشتى استفاده مى شود.
  7. حكاكى
    با استفاده از فرز انگشتى مى توان بر روى اجسام سخت فلزى و غير فلزى حكاكى كرد. حكاكى بر روى نگين را مى توان يكى از زيباترين كارهايى نام برد كه با استفاده از فرز انگشتى و با مته هاى حكاكى صورت مى گيرد. در زير نمونه اى از حكاكى كردن را مشاهده مى كنيد.

سطح حكاكى با فرز انگشتى

نحوه كار با فرز انگشتى

براى كار با فرز انگشتى ابتدا ابزار يا مته مورد نظر را آماده مى كنيم. به عنوان نمونه در اينجا ما با استفاده از يك سنباده استوانه اى كه آن را از قبل آماده مى كنيم. سپس قسمت فلزى انتهايى سنباده استوانه اى را در قسمت جلويى فرز انگشتى قرار مى دهيم و با آچار مخصوص فرز انگشتى آن را سفت مى كنيم و بعد از آن با دقت سطح مورد نظر را از زنگ زدگي و كثيفى تميز مى كنيم. براى كارهاى ديگر نيز متناسب با همان كار عمل مى كنيم.

كار با فرز انگشتى

نكته: از بهترين برندهاى موجود در بازار مى توان به برندهاى زير اشاره كرد:

  1. Bosch
  2. Makita
  3. AEG

برندهاى Ronix و Tosan نيز در بازار موجود است كه در رتبه هاى بعدى قرار مى گيرند.

اين جلسه نيز به پايان رسيد. براى دسترسى به جلسه چهاردهم مى توانيد از لينك زير استفاده كنيد:

آشنايى با انواع مته و كاربرد هر كدام{جلسه چهاردهم}

براى اطلاع از مطالبى كه در آينده منتشر مى شوند و يا مطالبى كه صرفا در كانال منتشر مى شوند مى توانيد ما را در کانال تلگرام و یا اینستاگراممون دنبال کنید.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید