آسیمو را بهتر بشناسیم- بررسی ویژگی ها و مشخصات ربات ASIMO

مشخصات

 

نام: ربات آسیمو ساخت شرکت هوندا

 

دسته بندی: مطالب ویژه

 

مدت زمان: 7 دقیقه

 

زیرنویس: دارد ( اختصاصی)

 

 لینک دانلود: دانلود

 

لینک دانلود زیرنویس : دانلود

 

توضیحات تکمیلی

خوب دوستان. در ادامه مجموعه ویدیوهایی ویژه که در بخش از اون ربات های مختلف رو معرفی میکردیم. این بار میخواهیم ربات ASIMO رو معرفی کنیم. بعید میدونم کسی چند سالی در رباتیک کار کرده باشه و تا حالا اسم ASIMO رو نشنیده باشه. ربات آسمو ساخت شرکت ژاپنی هوندا هست که از پیشرفته ترین ربات های انسان نمای موجود در جهان است. در این ویدیو که توسط شبکه تلویزیونی NHK تهیه شده قصد داریم به طور خلاصه یه مروری بر قابلیت های ربات ASIMO داشته باشیم.

در ابتدا که خبرنگار وارد میشه ربات آسیمو میتونه چهره خبرنگار رو تشخیص بده و اون رو راهنمایی کنه که این کار رو با استفاده از دو تا دوربینی که روش نصب شده انجام میده. در بخشی از ویدیو وقتی سه نفر سر یک میز نشسته اند، ربات آسیمو ازشون میپرسه که چه چیز میل دارند و سه تا با هم شروع به صحبت کردن میکنند ولی آسیمو میتونه صحبت های انی چند نفر رو به صورت کامل متوجه بشه که البته انصافا این ویژگی یکی از ویژگی های جالب این ربات هست. سپس این ربات میره و نوشیدنی های مورد نظر رو میاره.

در بخش بعدی توضیح داده میشه که ربات آسیمو ساخت شرکت هوندا و توسعه دهندگان فرعی هست. به نظر میرسه منظور از توسعه دهندگان فرعیی یک شخصی مثل آقای مارک فیلر هست که در سال 1986 در این پروژه شروع به کار کرده.

یکی از قابلیت های جالب این ربات که در ویدیو هم بهش اشاره شده اینه که برای کارهای مختلف با اجسام مختلف از انرژی ثابتی استفاده نمیکنه. در واقع میزان سختی اون جسم ابتدا سنجیده میشه و سپس متناسب با اون میزان سختی نیروی لازم استفاده میشه. مثالی هم که در ویدیو زده میشه اینه که برای باز کردن درب یک بطری محکم اون از انرژی بیشتری استفاده میکنه در حالی که این انرژی رو وقتی میخواد یه لیوان کاغذی به دست بگیره کم میکنه. سنسورهایی در سر انگشت های آسیمو وجود دارند که این کار رو انجام می دن. یعنی ابتدا میزان سختی یک جسم رو میسنجن و سپس با استفاده از هوش مصنوعی که داره میزان فشار لازم رو تنظیم میکنه.

در ادامه ویدیو با رهبر بخش توسعه این ربات صحبت میشه و میگه که قصدشون این بوده که یه ربات بسازن که بتونه با انسان ها زندگی کنه و مردم رو شادتر کنه و همچنین کارها رو برای مردم آسانتر کنه.

یکی از قابلیت های این ربات حفظ تعادلش هست وقتی که می دود. طبق سخنان رهبر بخش توسعه این ربات، این که یه ربات در حالت دویدن و شناور بودن در هوا بتونه تعادل خودش رو حفظ کنه یه کار بسیار نو و فوق العاده است. او در اینجا میگه که این ربات علاوه بر این که در زمین مستقیم حرکت میکنه وقتی هم که در بر اثر دویدن در هوا شناور میمونه در هوا هم مستقیم حرکت میکنه.

سنسورهایی دور کمر آسیمو وجود دارند که زوایای مختلف ربات رو اندازه گیری می کنند که ربات با استفاده از اون ها خودش رو تنظیم میکنه و اگه بخشی از ربات جلو هست بخش دیگر ربات عقب هست تا این موضوع جبران بشه.

مثل همیشه میتونید ما رو در تلگرام و یا اینستاگرام دنبال کنید.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام لطفا بفرمایید چطور میشه کنترل چندین هلی شات رو در اختیار گرفت؟
    آیا کنترلر چند منظوره وجود دارد؟
    باتشکر

    • سلام جناب سعادتی
      منظورتان را به طور کامل متوجه نشدم بنابراین بر اساس هر دو حدس زده شده پاسخ می دهم:
      الف: آیا می توان با یک فرستنده همزمان چندین پرنده را از سطح زمین بلند کرد و پرواز داد؟
      در مورد اینکه آیا می توان با یک کنترلر چندین پرنده را کنترل کرد جواب مثبت است ولی ذکر نکته ای لازم است:
      به دلیل اینکه تفاوت هایی در ساخت هر پرنده وجود دارد قطعا نیروی تراست هر دو پرنده متفاوت است حال چنانچه این پرنده ها مدتی از عمرشان گذشته باشد این اختلاف بیشتر می شود. بنده در چندین مورد همزمان چندین پرنده چینی را پرواز داده ام که از یک شرکت یکسان بوده اند ولی هر کدام به مسیری دیگر می رفتند. پس در مرحله اول کیفیت سخت افزاری و شرکت سازنده بسیار مهم می باشد تا این اختلاف کمتر نمایان شود.
      ب: آیا می توان با استفاده از یک فرستنده یکسان پرنده های متفاوتی را با گیرنده های متفاوتی در زمان های مجزا به پرواز در آورد؟
      بله. با استفاده از گیرنده هایی که پروتکل های یکسانی دارند و از هم پشتیبانی می کنند می توان این گیرنده ها را به فرستنده مورد نظر بایند کرد و بدون خرید یک فرستنده مجزا همه آنها را به صورت مجزا پرواز داد.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید