آشنایی با انواع مهره ها و کاربرد هر کدام{جلسه هفدهم}

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

مقدمه

در جلسه هفدهم از سرى جلسات كارگاه مكانيك قصد داريم در مورد مهره و كاربردهاى آن صحبت كنيم. مهره به دلیل کاربردهای مختلف به شکل های مختلف ساخته می شود و هر کدام نیز با پیچ های خاص خود به کار می روند. در زیر تمامی انواع آنها را شرح داده ایم و می توانید متناسب با نیاز خود آنها را انتخاب کنید.

مهره شش گوش

یکی از پرکاربردترین مهره های موجود در بازار مهره های شش گوش یا Hex nut می باشد. این مهره ها به دلیل داشتن شش گوش با این نام خوانده می شود. سر انتهایی آن باز است و به راحتی پیچ در آن پیشروی و می کند. در زیر نمونه ای از این نوع مهره را مشاهده می کنید. مهره شش گوشى كه ارتفاع كمترى دارد Jam ناميده مى شود.

انواع مهره و مهره شش گوش

مهره كاسه نمدى

نوع ديگر مهره هاى شش گوش كه با نام Hex Nylon Insert Lock شناخته مى شوند داراى يك قسمت پلاستيك مانند در انتهاى خود هستند كه باعث جلوگيرى از باز شدن مهره مى شود. اينگونه مهره ها براى كاربردهايى كه داراى ارتعاش مى باشد مفيد هستند. همانطور كه در شكل زير مشاهده مى كنيد در صورتى كه ارتفاع مهره كم باشد از عبارت Jam براى آن استفاده مى شود.

مهره كاسه نمدى

مهره خروسكى

مهره خروسكى يا Wing Nut نوعى از مهره است كه براى باز و بسته كردن با دست به كار مى رود. همانگونه كه در شكل نيز مشاهده مى كنيد دو عدد بازوى كوچك در قسمت بالايى پيچ جهت باز و بسته كردن قرار داده شده است.

مهره خروسكى و انواع مهره

مهره سربسته

مهره سربسته يا Cap Nut به دليل بسته بودن قسمت بالايى مهره با اين نام خوانده مى شود و براى مواقعى استفاده مى شود كه نياز باشد مهره تا حد معينى بسته شود ضمن اينكه با استفاده از اين مهره ها نفوذ هر گونه ضايعات به قسمت انتهايى مسدود مى شود و باز كردن آن در زمان هاى بعدى آسان تر است.

انواع مهره

البته مهره هاى سربسته در نوع هاى ديگر نيز عرضه مى شوند كه به دليل نوع سربسته بودن آنها با نام هاى مختلف خوانده مى شوند. در نوع Acorn قسمت بالايى مهره به صورت گنبدى شكل با نوك تيز ساخته مى شود كه در شكل زير مشاهده مى كنيد.

انواع مهره و مهره سربسته

مهره فلنجى

مهره فلنجى يا Flange Nut داراى يك صفحه فلزى در قسمت پايينى خود مى باشد كه باعث مى شود نياز مهره به واشر برطرف شود و حكم يك واشر مناسب را دارد. 

مهره فلنجى و انواع مهره

مهره خاردار يا مهره تى

مهره خاردار يا مهره تى يا Tee Nuts نوعى از مهره است كه به دليل دارا بودن خار در قسمت بالايى مهره مى تواند در چوب ها به راحتى مى تواند خودش را نگه دارد و پيچ را در آن ببنديم. البته با نام تى نيز خوانده مى شود كه در انتها انواع ديگر آن نيز آورده ايم.

انواع مهره و مهره خاردار

در شكل زير نحوه كار با اين مهره را مشاهده مى كنيد.

مهره و انواع آن

در شكل زير انواع ديگر مهره تى نيز مشاهده مى كنيد كه به جاى استفاده از خار در چوب از پيچ استفاده مى شود و تحمل گشتاور بسيار بالايى نيز نسبت به نوع خاردار دارد.

مهره تى

مهره مربعى

مهره مربعى يا Square Nuts نوعى از مهره است كه داراى چهار گوش مى باشد.

انواع مهره و مهره چهار گوش

مهره چاكدار

مهره چاكدار نوعى از مهره است كه در قسمت بالاى آن زائده هايى قرار داده شده است كه با استفاده از آنها مى توان مهره را به درون پيچ قفل كرد و از باز شدن مهره جلوگيرى كرد. اين مهره به دو صورت Slotted و Castle ساخته مى شود كه در شكل زير نشان داده شده است.

مهره چاكدار

مهره چاكدار از نوع Castle نيز در شكل زير مشاهده مى كنيد. همانطور كه مى بينيد زائده هاى مهره كستل به صورت دايره وار بر روى قسمت بالايى سر مهره قرار گرفته اند.

انواع مهره و مهره چاكدار

براى بستن اين مهره در انتها با استفاده از يك پين كه در درون پيچ قرار مى گيرد به راحتى از باز شدن آن جلوگيرى مى شود.

انواع مهره

مهره كوپلينگ(مهره عريض شش پر)

مهره عريض شش پر يا مهره كوپلينگ يا Coupling Nuts مهره اى است كه مى تواند به عنوان يك متصل كننده بين دو نرگى داراى رزوه عمل كند و دو قطعه را به هم متصل كند و علاوه بر ان مى تواند به عنوان يك كمكى در اسپيسر عمل كند.

انواع مهره

نوع ديگرى از مهره اتصال دهنده يا مهره اسپيسر كه با مهره عريض شش پر به كار مى رود نيز در زير مشاهده مى كنيد. با استفاده از اين مهره اسپيسر مى توانيد يك سر آن را همانند يك مهره به نرگى داراى رزوه متصل كنيد و سر ديگر آن را نيز به يك مادگى داراى رزوه متصل كنيد كه همانند يك پيچ عمل مى كند و با استفاده از اين تركيب نر و مادگى مى توان يك فاصله مناسب را در مكان هايى كه نياز به فاصله انداختن است ايجاد كرد. يكى از مهمترين كاربردهاى اين اسپيسر در ربات ها مى باشد كه بين دو صفحه به خوبى فاصله مورد نظر ما را ايجاد مى كند.

مهره اتصال دهنده

مهره چشمى

مهره چشمى يا Eye Nut مهره اى است كه داراى يك حلقه در قسمت بالايى آن است و با استفاده از آن مى توان براى جابجايى قطعات استفاده كرد.

مهره چشمى و انواع مهره

مهره ريلى

مهره ريلى براى كار در شيارها است و با استفاده از آن مى توان به راحتى يك حالت گيره مانند در فضاهاى محدود ايجاد كرد.

در شكل زير نمونه اى از كاربرد مهره ريلى را مشاهده  مى كنيد.

پيچ و مهره ريلى

مهره چاكنت

مهره چاكنت داراى چند شيار مى باشد كه با استفاده از آنها مى توان خاصيت قفل كنندگى را برقرار كرد و اينكه در مكان هايى كه داراى ارتعاش زياد است بسيار موثر است. در فضاهاى محدود نيز كاربرد مفيدى دارد. در شكل زير مهره چاكنت را مشاهده مى كنيد.

مهره چاكنت

در شكل زير نمونه اى از كاربرد مهره چاكنت در ياتاقان را مشاهده مى كنيد كه با استفاده از شيار خود مى تواند يك زائده را در خود جاى دهد و كامل قفل شود.

انواع مهره و مهره چاكنت

 

براى سفت كردن مهره چاكنت بسته به اينكه در چه موقعيتى قرار گرفته است از روش هاى متفاوتى مى توان بهره برد كه در زير دو روش آن شرح داده شده است.

بستن مهره چاكنت

در شكل زير آچار مخصوص سفت كردن مهره چاكنت را مشاهده مى كنيد:

آچار مخصوص مهره چاكنت

مهره قفل كننده

مهره قفل كننده يا K-Lock يا Kep نوعى مهره است كه يك واشر فنرى به آن متصل شده است و با استفاده از اين واشر مى توان فشار مضاعفى را وارد كرد تا حالت قفل كنندگى در زير مهره وجود داشته باشد و در اثر ارتعاشات باز نشود. در زير اين مهره را مشاهده مى كنيد.

انواع مهره

اين جلسه نيز به پايان رسيد. براى اطلاع از مطالبى كه در آينده منتشر مى شوند و يا مطالبى كه صرفا در كانال منتشر مى شوند مى توانيد ما را در کانال تلگرام و یا اینستاگراممون دنبال کنید.

[/av_textblock]
اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید