آشنايى با انبردست و كار با انواع آن{جلسه دهم}

مقدمه

انبر وسيله اى است كه به كمك آن بتوان اجسام را نگه داشت. بسيارى از اجسام كه شرايط مناسب با دست ندارند به وسيله انبر نگه داشته مى شوند يا اينكه نيروى زيادى براى فشردن و نگه داشتن آنها لازم باشد. به عنوان مثال يك ميله آهنى داغ را نمى توان در دست گرفت ولى با استفاده از انبر به راحتى نگه داشته مى شود. قديمى ترين انبرها مربوط به آهنگرى ها بوده است كه با استفاده از آن وسايل داغ را جابجا مى كردند. انبردست ها تنوع زيادى دارند و در انواع كارهاى برقى، مكانيكى و… به كار مى روند. 

سيم چين

يكى از پركاربردترين انبردست ها، سيم چين مى باشد. سيم چين ها در سايزهاى مختلف ارائه مى شوند و از آنها براى چيدن سيم در سايزهاى مختلف استفاده مى شود. سيم چين داراى دو لبه تيز است كه با قرارگيرى سيم در بين آن و فشردن دسته ها سيم به راحتى قطع مى شود.

سيم چين

دَم باريك

يكى ديگر از انبردست هاي كابردى دَم باريك يا Long nose Plier است كه به دليل داشتن نوك باريك به اين اسم معروف است. با استفاده از دم باريك در مكان هايى كه فضا محدود است مي توان كار را به راحتى انجام داد. در هنگام تلفظ نام اين انبردست حتما از حرف دَ استفاده شود.

انبردست دم باريك

سيم لخت كن

سيم لخت كن يا Wire stripping tool براى برداشتن روكش يك سيم به كار مى رود. بسيارى از ما در هنگام كار كردن با سيم ها به يك سيم لخت كن نياز داريم زيرا در صورتى كه با ابزار ديگرى همانند چاقو اين كار را انجام دهيم قسمتى از سيم خراب مى شود و يا به درستي صورت نمي گيرد و يا اينكه بايد بسيار آرام و با حوصله غلاف سيم را برداشت تا آسيب نبيند. در مواردى كه حساسيت بيشترى دارند اين امر مهم تر است.

انبردست سيم لخت كن

خارجمع كن

خارجمع كن همانطور كه از اسمش پيداست براى جمع كردن دهانه يك خار به كار مى رود. هنگامى كه مى خواهيد يك خار را بر روى يك شافت قرار دهيد و شافت نيز درون يك محفظه باريك است نياز است كه خار را جمع كنيد تا جا برود و سپس رها كنيد. در شكل زير نمونه اى از يك خارجمع كن را مشاهده مى كنيد.

خار جمع كن

سعى كنيد خار را هنگامى كه بر روى قطعه كار است جمع كنيد و در هوا يا در جلوى ديدتان اينكار را انجام ندهيد زيرا ممكن است خار از جاى خود در برود و آسيب جسمى به شما و اطرافيانتان برساند.

ايمنى با خار جمع كن

خاربازكن

با استفاده از خار باز كن مى توان دهانه خارها را گرفت و آنها را باز كرد. هنگامى كه دسته يك خارباز كن را فشار مى دهيد فك هاى جلويى آن از هم دور مى شوند تا بتوانند خار را باز كنند. به شكل زير دقت كنيد:

انبردست خاربازكن

در شكل نوع نوك صاف آن را مشاهده مى كنيد كه در حال باز كردن يك خار است كه بر روى شافت قرار گرفته است.

نمونه كار با انبردست

خار بازكن ها و خار جمع كن ها در دو نوع نوك صاف و نوك خم ساخته مى شوند و به اين بستگى دارد كه در چه مكانى نياز به استفاده از آنها است. در مكان هايي كه نياز است نوك خار جمع كن به داخل يك محفظه برود و خار را بيرون بياورد از نوك خم استفاده مى شود و نوك خم ها به راحتى به داخل محفظه مى روند بدون اينكه دست ما به جسم مورد نظر تماس پيدا كند. در شكل زير اين چهار نوع خار جمع كن و باز كن را مشاهده مى كنيد كه معمولا نيز با هم فروخته مى شوند.

انواع انبردست

انبردست چند كاره

انبردست همه كاره يا Combination Plier نوعى از انبردست است كه براى بيشتر كارها قابل استفاده است. به عنوان مثال با استفاده از قسمت انتهايى آن مى توانيد به عنوان يك سيم چين از آن استفاده كنيد(در سايزهاى بالاتر براى چيدن قطعات مختلف مانند ميخ ها و سيم هاى كلفت در نجارى نيز مى توان استفاده كرد) و از قسمت وسطى آن براى گرفتن قطعات مختلف استفاده كنيد و در مواقع اضطرارى براى بازكردن پيچ و… نيز استفاده كنيد. همانطور كه در شكل زير مشاهده مى كنيد دسته انبردست با يك روكش لاستيكى عايق شده است تا هم دسته نرم تر شود و هم از برق گرفتگى جلوگيرى شود.

انبردست چندكاره

انبرقفلى

از انبرقفلی(Locking Plier) بيشتر برای نگه داشتن قطعاتی استفاده می شود كه آچار مخصوصی ندارند استفاده می شود ولی می توان از آن برای باز و بسته كردن پيچ ها هم در مواقع لزوم استفاده كرد. بسياری از پيچهايی كه زنگ زده اند و آچارخور نيستند و نمی توان بر روی آنها آچار قرار داد به وسيله انبرقفلی گرفته شده و چرخانده می شوند. 

انبرقفلى

گازانبر

گازانبر وسيله اى است كه داراى دو فك به صورت متمركز در جلو مى باشد. تمام نيروى ايجاد شده توسط دست به قسمت جلوي گازانبر منتقل شده و براى مواردى كه نياز باشد به صورت همزمان يك سيم يا جسمى را بكشيم نگهداريم و يا ببريم به كار مى رود. گازانبرها در نجارى بسيار پركاربردند زيرا نجارها هنگام كار ابتدا سيم را مى كشند سپس آن را به دور خود مى پيچند و در نهايت سيم ها را مى برند و با توجه به اينكه پيچ دادن دو سيم به يكديگر با گازانبر به راحتى امكان پذير است از آن استفاده مى كنند. در حقيقت كارى كه نوك انگشتان مى بايست انجام دهد را گازانبر برايمان انجام مى دهد.

گازانبر

انبر كلاغى

انبر كلاغى يا Slip joint plier به دليل خاص بودن فك هاى آن در فضاهاى خاص با زواياى خاص به كار مى رود همچنين دهانه آن به خوبى باز مى شود و هنگام بستن روبروى هم و موازى با هم قرار مى گيرد. مزيت ديگر آن اين است كه به راحتى براى سايزهاى بزرگ باز مى شود.

انبر كلاغى

پانچ

پانچ ابزارى است كه به وسيله آن مى توان چرم ها و لاستيك ها و جنس هايى كه تا حدودى نرم هستند را سوراخ كرد. پانچ براى بسيار از فروشگاهها يك ابزار حياتى است و معمولا براى سوراخ كردن كمربند يا پارچه از آن استفاده مى كنند.

انبردست پانچ

برای دریافت آخرین مطالب سایت و همچنین مطالبى که در سایت منتشر نمی شوند میتوانید در کانال تلگرام ما عضو شوید و یا در اینستاگرام ما را فالوو کنید:

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید