کریستال چیست و در مدارات الکترونیکی چه کاربردی دارد؟

دوست عزیز برای دیدن ادامه این مطلب لازم است که ابتدا دوره را خریداری نمایید. لطفا دوره مربوطه را از گزینه های زیر انتخاب کنید :

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

15 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام در تصویر یه کریستا مثال زدید به عنوان کریستال نصب به صورت سطحی که چهار پایه هستش می خواستم بدونم این نوع کریستال هر کدوم از پایه هاش رو باید به کجای مدار وصل کنیم دوتاش که گفتید میره زیره ای اسی اما اون دوتای دیگه چی؟

    • با سلام و احترام.
      کریستال ها کلا چند نوع پایه دارند. بعضی کریستال ها دو پایه ، بعضی ها سه پایه و بعضی دیگر چهار پایه هستند. البته کریستال ها فقط به این موارد محدود نمی شوند و کریستال حتی با 14 پایه نیز وجود دارد. سری چهار پایه از پایه های مختلفی تشکیل شده است دو پایه از این پایه ها مربوط به VCC و GND کریستال می باشند.(بدنه هم GND می شود) این پایه ها تغذیه کریستال را تامین می کنند. یکی دیگر از پایه ها خروجی کریستال می باشد که سیگنال کلاک را تامین می کند. (توجه فرمایید که نوع کار این کریستال ها با هم متفاوت است.). این سه پایه ، سه پایه اصلی هر کریستالی می باشد. پایه دیگر نیز ممکن است متفاوت باشد و برای کریستال های مختلف متفاوت است ولی به عنوان مثال میتواند یک پایه Complementary Output باشد که مربوط به وقتی است که خروجی سیگنال اسیلاتور ، به صورت منطقی مکمل سیگنال خروجی یکی دیگر باشد و میتوان از آن در این موارد استفاده کرد. البته این بحث و البته بحث کریستال ها بسیار گسترده تر می باشد و قطعا در قالب یک کامنت نمی توان به آن پاسخ داد. کریستال هایی که ما اکثرا از آن استفاده میکنیم اکثرا دو پایه هستند و نیاز به هیچ تغذیه ای ندارد.
      موفق باشید.

  • سلام دوست عزیز واقعا دمتگرم ازاینکه اطلاعاتت رو دراختیار دیگران میزاری سپاس …من یک ام پی تری پلیر مارشال مدل(me-684)جیبی دارم که کریستال کوچکی که روش نصب بود جدا شده و چون یادگار پدرخدابیامرزم هست و برام خیلی عزیزه خیلی دوست دارم دوباره دروستش و از هرکس پرسیدم چه کنم ویا حداقل بدونم شماره کریستالش چنده کسی کمک نکرد ممنون میشم کمک کنی دروستش کنم

    • با سلام.
      لطفا اطلاعات دقیق تری از این mp3 player ذکر فرمایید. اطلاعاتی از ان در اینترنت موجود نمی باشد.
      در این گونه مواقع یک تعمیرکار با تجربه الکترونیکی میتواند کمک زیادی به شما ارایه دهد.
      موفق باشید.

  • با سلام وخسته نباشید بنده ماینتور خود را باز کردم و فهمیدم مشکل از اسیلاتور هست و نیاز به تعویض داره حالا میخواستم بدونم اسیلاتوری که من دادم ۱۴mhz هست اگه ۱۲mhz یا بالاترشو بزارم کارمیده؟؟؟ یا حتما باید همون مدل با اعدادی که رو کریستال نوشته مطابقت بدم؟

    • با سلام.
      کریستال حتما باید مطابق کریستال قبلی باشد و فرکانس نیز به صورت دقیق باید همان فرکانس باشد.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید