معرفی آردوینو و سخت افزار آن

آردوینو کلا از چه بخش هایی تشکیل شده؟

دوست عزیز ، این جلسه یک جلسه کاملا عملی است. اگر نیاز به کدنویسی دارد ، ادیتور خود را باز کنید. اگر مداری لازم است بسته شود ، قطعات آن را تهیه کنید و گام به گام با این جلسه پیش بروید. اگر هم محاسباتی لازم است ، خودتان کاغذ و قلم را بردارید و محاسبات را انجام دهید. این کارها را انجام دهید تا یک بار برای همیشه آردوینو را به صورت حرفه ای یاد بگیرید.

آردوینو یا بهتره بگیم پلتفرم آردوینو از دو بخش اصلی تشکیل شده:

1- برد آردوینو که بخش سخت افزاری قضیه هست که موقعی پروژه تون رو میسازید از اون استفاده میکنید. در تصویر زیر عکس چند نوع از این برد رو میبینید:

انواع بردهای آردوینو

 

2- Arduino IDE که بخش نرم افزاری قضیه هست که روی کامپیوتر شما اجرا میشه. ما از این Arduino IDE استفاده میکنیم تا کدها رو بسازیم. به این کدهای کوچک که داخل محیط Arduio IDE نوشته میشن میگن  Sketch (که معنای فارسی اون میشه طرح) که بعدش شما همین برنامه ها رو میریزید روی خود برد آردوینو. این Sketch ها میگن که برد آردوینو دقیقا باید چه کاری رو انجام بده. یه نمایی از این نرم افزار رو در زیر میبینید( این که چطوری با این نرم افزار کارکنیم رو هم ادامه جلسات کامل میگیم)

نرم افزار آردوینو

سخت افزار آردوینو

برد آردوینو مبتنی بر یه میکروکنترلر کوچیک هست که همه چیزایی که یه نمونه کوچک شده از یه پردازنده کامپیوتری هست. این میکروکنترلر یا کامپیوتر کوچیک ما هزاربار از کامپیوترهایی که ما الان داریم ازشون استفاده میکنیم ضعیف تر هستند. اما ما از همین میکروکنترلر ارزون استفاده میکنیم و کلی پروژه هایی رو که دوست داریم میبندیم. همین حالا به برد آردوینو که دارید( یا اگه ندارید به عکسش) نگاه کنید و روش یه چیپ 28 پایه ای سیاه رنگ رو روش میبینید. اون چیپ اسمش هست Atmega328 که قلب برد رو تشکیل میده. شکل زیر نمایی این میکروکنترلر در برد نشون داده.

arduino IDE Atmega328

تیم کاری آردوینو اومده و همه قطعات مورد نیاز برای شروع کار با میکروکنترلر و اتصالش به کامپیوتر رو توی یه برد جمع آوری کرده تا کار ما راحتتر باشه. مثلا یه رگولاتور گذاشته برای تنظیم کردن ولتاژ ورودی ، یه آیسی گذاشته واسه پروگرم کردن برد که دیگه نیازی به هیچ قطعه جانبی نداشته باشید. البته ورژن های مختلفی از این برد موجود هست که ما توی این دوره با ورژن Arduino UNO کار میکنیم که یه برد خیلی خوب برای شروع کار هست. اگر چه دستورات و کارایی که روی این برد انجام میدیم روی بردهای دیگه هم قابل پیاده سازی هست. بردهای دیگه ای مثل Promini ، Due و … نمونه های دیگه از بردهای آردوینو هستند. زیر یه توضیح کلی از پایه های این برد آوردیم:

معرفی پایه های برد آردوینو

کلا پین های موجود در برد آردوینو به سه بخش تقسیم میشن.

1-پین های دیجیتال

2-پین های آنالوگ 

3-پین های تغذیه

1- پایه های دیجیتال: تعداد این پین ها 14 تا هست که از 0 تا 13 شماره گذاری شده و میتونن هم ورودی و هم خروجی تعریف بشن. اگه هم میخواستید توی کد از هر کدوم از این پایه ها استفاده کنید باید از همین اعداد 0 تا 13 استفاده کنید( نحوه استفاده از این پایه ها رو هم کامل در جلسات آینده توضیح میدیم)

 

2- پایه های آنالوگ: خود پایه های آنالوگ به دو دسته تقسیم میشن. یه دسته آنالوگ ورودی و یه دسته هم آنالوگ خروجی.

  • آنالوگ ورودی: این پایه ها با نام A0 تا A5 روی برد نشون داده شدن و مقدارهای آنالوگ( مثلا مقدار یه سنسور آنالوگ) رو میخونن و به یه عدد دیجیتال از 0 تا 1023 تبدیل میکنن.
  • آنالوگ خروجی: این پایه ها در واقع6 تا از همون پایه های دیجیتال(3 ، 5، 6، 9، 10، 11) هست که کنارشون علامت “~” وجود داره و میتونید اون ها رو برای خروجی آنالوگ توسط نرم افزار arduino برنامه ریزی کنید. 

 

3- پایه های تغذیه: این سری پایه ها کلا یا ولتاژ هستند یا GND . یکی از این پایه ها 3.3 ولت هست. یکی هم 5 ولت و دو تا هم GND داره. کاربرد این پایه ها بیشتر برای تغذیه سنسورهایی هست که بهش وصل میشن.

 

این برد رو میتونید به دو طریق تغذیه کنید. اول با استفاده از پورت USB و دوم با استفاده از آداپتورهای AC ( پیشنهاد میکنیم از 9 ولت با کانکتور Barrel به قطر 2.1mm استفاده کنید حتما). اگه برد تغذیه از طریق جک تغذیه بهش نرسه میاد و تغذیه اش رو از پورت USB تامین میکنه. یعنی اولویت با جک تغذیه است. اگه همزمان هم پورت USB و هم جک تغذیه به برد تغذیه بدن، برد تغذیه از طریق جک رو استفاده میکنه.

arduino-power-supply

تذکر1: اگه شما از بردهای قدیمی arduino مثل Arduino-NG و Arduino Diecimila استفاده میکنید باید با استفاده از جامپری که روی برد وجود داره نوع تغذیه برد رو مشخص کنید. کنار این جامپر عبارت PWR_SEL نوشته شده و بین پورت USB و جک تغذیه قرار گرفته.

تذکر2: این برد از قطعات جانبی دیگری هم تشکیل شده که البته برای شروع دونستن همینقدر کافیه. ایشالا سعی میکنیم در جلسات بعد به طور کامل و دقیق بقیه قسمت ها رو هم معرفی کنیم.

دوستان این جلسه هم تموم شد. اگه دوست دارید با ما همراه باشید میتونید ما رو در تلگرام و یا اینستاگرام دنبال کنید:

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

25 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • فقط ای کاش اجازه میدادین کپی بشه مطالبتون و مورد استفاده قرار بگیره…

    • متاسفانه این امکان وجود نداره ، چون کپی برداری های غیر مجاز از سایت انجام میشه.
      پیروز باشید.

  • سلام…خیلی خیلی باید از شما تشکر کرد بابت این سایت خوبتون …زکات علمتونو دارید میدید واقعا

  • با سلام و عرضه خسته نباشید، تشکر فراوان از پیگیریتون، می خواستم بگم مشکلم حل شد در واقع مشکل از خودم بود که فایل راهنما رو خوب نخونده بودم در زیر قسمتی از فایل راهنما رو اوردم که مربوط به مشکل من بود

    • با سلام مجدد.
      بله این بخش دقیقا همون بخش تنظیماتی هست که باید در ویندوز 8 انجام داد تا دستگاه رو شناسایی کنه. بعضی مواقع هم هست که با وجود این تنظیمات باز هم دستگاه شناسایی نمیشه و مجبور هستیم برگردیم به همون ویندوز 7 .
      خدا رو شکر که این مشکل حل شد.
      اگه سوالی بود در خدمت شما هستم.
      پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید