جلسه صفر- مقدمه و معرفی دوره آلتیوم دیزاینر

مقدمه

سلام دوستان. دوره آلتیوم دیزاینر 15 هم به لطف خدا در سایت قرار داده شد. ما تمام تلاشمون رو میکنیم که از آخرین ورژن نرم افزارها استفاده کنیم و به همین دلیل هم سعی کردیم در این دوره از نسخه 15 استفاده بشه. البته الان که این نوشته رو مینویسم نسخه 16 اومده ولی وقتی در حال تالیف دوره بودیم آخرین نسخه نرم افزار 15 بود. با این وجود بین 15 و 16 در موارد ابتدایی تفاوت چندانی وجود نداره.

نکته : دوست عزیز ، این جلسه یک جلسه کاملا عملی می باشد. لطفا گام به گام با این جلسه پیش بروید و تمامی مراحلی که در این جلسه آورده می شود را خودتان تست کنید. تا یک بار برای همیشه بتوانید آلتیوم دیزاینر را یاد بگیرید.

آلتیوم دیزاینر چیست؟

آلتیوم دیزاینر رو به جرات میتونم بگم قوی ترین نرم افزار برای طراحی و ساخت PCB هست. در این نرم افزار شما ابتدا شماتیک مربوط به مدارتون رو طراحی میکنید بعد از اون خود نرم افزار فایل PCB رو به شما نشون میده و هر جا رو که دوست داشتید تغییر بدید میتونید تغییر بدید ضمن این که اگه جایی سیم کشی اتوماتیک آلتیوم دیزاینر رو هم دوست نداشتید  میتونید به صورت دستی اون رو تغییر سیم کشی کنید.

در شکل زیر نمونه ای PCB که در این نرم افزار طراحی شده رو میبینید:

دوره آلتیوم دیزاینر

دوره در چه سطحی هست؟

سطح دوره ای که برگزار شده فعلا مقدماتی هست و به صورت ساده یک مدار رو به همراه PCB اون طراحی میکنیم. البته در صورتی که دوستان درخواست ادامه آموزش در سطوح متوسط و پیشرفته این دوره رو هم داشته باشند میتونیم اون رو به ادامه بدیم و با مباحث پیشرفته تری در آلتیوم دیزاینر کار کنیم.

وظیفه ما در قبال شما در این دوره چیست؟

وظیفه ما در این دوره این بود که سعی کنیم مطالب رو به صورت کاملا ساده بیان کنیم تا همه کسانی که تازه شروع به کار کردن بتونن این آموزش رو دنبال کنن و مطالب رو متوجه بشن و در صورتی که کسی سوال یا مشکلی هم براش پیش اومد به صورت کامل اون سوال رو جواب بدیم.

وظیفه شما در قبال ما در این دوره چیست؟

اگر کسی میخواد این دوره رو کامل دنبال کنه باید مطالب رو کامل بخونه و اون رو همزمان در نرم افزار آلتیوم دیزاینر اجرا کنه و اینجور نباشه که فقط مطالب رو بخونیم. یادمون باشه یادگیری وقتی ایجاد میشه که با مساله درگیر بشیم. پس حتما هنگام خوندن مطالب موارد گفته شده رو در نرم افزار آلتیوم انجام بدید. اگه هم جایی دیدید که  نوشته ما مشکلی داره به ما اطلاع بدید تا اون رو تصحیح کنیم.

ضمن این که اگه میبینید این دوره مفید هست از شما ممنون میشیم اگه اون رو به دوستانتون هم معرفی کنید.

 

کسی که این دوره رو میگذارونه در پایان این دوره چه مهارت هایی رو بدست میاره؟

کسی که این دوره رو به طور کامل میگذرونه میتونه شماتیک مدار خودش رو در آلتیوم دیزاینر طراحی کنه. PCB اون رو هم تهیه کنه. یعنی با گذروندن این دوره میتونید نیازهای ابتدایی و اولیه خودتون رو در زمینه الکترونیک برطرف کنید.

منابع استفاده شده در این دوره چیست؟

منبع اصلی این دوره کتاب Altium designer نوشته مهندس ارجمند 1nafar هست که خدمات بسیار زیادی رو هم به جامعه مهندسی برق تقدیم کرده. در واقع ما در این دوره اومدیم و این کتاب رو آپدیت کردیم و هر جا هم که دیدیم نیاز به توضیحات اضافه تری هست اون ها رو گفتیم. البته در این دوره از کتاب آموزش Altium designer نوشته مهندس حمید نجفی هم مقداری استفاده کردیم.

از همین الان میتونید اولین جلسه این دوره رو شروع کنید!!!

مثل همیشه میتونید ما رو در تلگرام و یا اینستاگرام دنبال کنید:

اگه هم که خیلی عاشق ما هستید که ما رو به دوستاتون هم معرفی کنید. ممنون از همکاریتون 😉

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام مهندس قاسمی انشالله همیشه سرحال باشید
    دانشجوی رشته برق هستم و به مباحثی مثل میکروکنترل ها و طراحی مدارهای مختلف علاقه مندم یه مشکلی وجود داره و اونم این که درس ها و مباحث دانشگاهی مثل فیزیک عمومی و انتگرال و …. تقریبا هیچ کاربردی ندارند به همین دلیل برای خواندن ان ها کلا بی انگیزه هستم چون میدونم بی فایده اند به نظر شما چ کنم راستی ممنون از سایت خوبتون تا بحال مطالب زیادی یاد گرفتم

    • با سلام خدمت شما.
      نکته ای که میفرمایید درست است. برخی از درس های ما کاملا بی خاصیت هستند و هیچ ارزشی را ندارند ولی یک نکته وجود دارد که باید به آن توجه کنیم. آن هم این که در پروژه های پیشرفته نیاز به درک عمیقی از مباحث مربوط به ریاضیات 1 و 2 و دیفرانسیل و … داریم. به همین دلیل پیشنهاد می شود اگر قصد دارید به سطح بالایی در میکروکنترلرها برسید حتما به مباحث پایه ای ریاضی مثل انتگرال و معادلات دیفرانسیل تسلط کافی را پیدا کنید.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید