سلف چیست ؟بخش دوم { عوامل تاثیر گذار در اندوکتانس سلف }

مقدمه

با سلام خدمت همه شما دوستان. این جلسه بخش دوم آموزش سلف هست که ما جلسه اولش رو قبلا منتشر کردیم. پیشنهاد میکنم برای فهم بهتر این مطلب ، ابتدا اون مطلب رو از لینک زیر بخونید:

دوست عزیز ، خواندن این جلسه بدون انجام تمرینات آن و گام به گام پیش رفتن با درس تاثیر چندانی ندارد. لطفا همین الان یک قلم و کاغذ بردارید و گام به گام با محاسبات و مراحل این جلسه پیش بروید تا خودتان به درک عمیقی از این مطالب برسید و یک بار برای همیشه بتوانید الکترونیک را خوب یاد بگیرید و مدارها را دقیق تحلیل کنید.

اندازه گیری سلف ها با اندوکتانس آنها:

مفهوم اندوکتانس رو میشه مشابه با مفهوم ظرفیت یک خازن در نظر گرفت. همونطور که میدونیم سلف اجازه نمیده تا وقتی که خودش فول شارژ نشده، جریانی ازش رد بشه. اما چقدر شارژ نیاز هست تا یک سلف به صورت کامل شارژ بشه ؟ اندوکتاس سلف ها رو میشه با چند پارامتر مختلف مشخص کرد که این پارامترها در زیر آورده شده است :

 ضریب نفوذ پذیری مغناطیسی هسته :

یکی از مواردی که در مقدار اندوکتاس تاثیر زیادی داره ، ضریب نفوذپذیری هسته هست. اگه از موادی مثل آهن در هسته استفاده کنید که ضریب نفوذ پذیری بالایی داره ، آنگاه اندوکتانس سلف بالا میره و اگه هیچی نذارید در این صورت هوا هسته سلف شما میشه که ضریب نفوذ پذیری پایینی داره و در نتیجه سلف شما اندوکتاس پایینی خواهد داشت. شکل زیر رو ببینید:

سلف چیست - ضریب نفوذ پذیری هسته [post_shop]

 

 سطح مقطع سیم پیچ :

عامل دیگری که در اندوکتانس یک سلف تاثیر میذاره ، سطح مقطع سلف هست. هر چی سطح مقطع بیشتر باشه ، اندوکتانس بالاتره و هر چی سطح مقطع کوچیکتر باشه ، اندوکتانس سلف هم پایین تره. شکل زیر گویای همه چیز هست:

سلف چیست - سطح مقطع هسته

طول سیم پیچ :

عمال محل دیگر ، طول سیم پیچ هست. هر چه سیم پیچ مربوط به سلف ، طول بیشتری داشته باشه اون سلف اندوکتانس پایین تری خواهد داشت و هر چه این طول کم تر باشه ، سلف اندوکتانس بیشتری داره. به عباتر دیگر ، در تعداد دورهای مساوی ، سلفی اندوکتانس بالاتری داره که طول کمتری داشته باشه.

سلف چیست - طول سیم پیچ

 تعداد دورهای سیم پیچ :

اگر تعداد دورهای یک سیم پیچ افزایش پیدا کنه ، اون سیم پیچ اندوکتانس بالاتری خواهد داشت و به همین ترتیب اگه تعداد دورهای یک سیم کاهش پیدا کنه اون سیم اندوکتانس پایین تری داره.

سلف چیست - تعداد دورهای سیم پیچ

واحد اندازه گیری اندوکتانس ، هانری هست. یک هانری مقدار بسیار بزرگی هست و به همین علته که اکثرا ما میلی هانری و واحدهای کوچکتری رو در اندوکتانس سلف ها مشاهده میکنیم. در جدول زیر ، پیشوندهای معروفی که برای سلف ها استفاده میشه ، آورده شده است :

انواع پیشوندهای در اندوکتانس سلف

فرمول کلی:

اگه همه فاکتورهای بالا رو در یک فرمول بخوایم جمع آوری کنیم در این صورت به فرمولی مشابه با فرمول زیر میرسیم :

فرمول اندوکتانس سلف

که پارامترهای این فرمول مطابق زیر هست :

  • L  = اندوکتانس سلف
  • u  = ضریب نفوذ پذیری مغناطیسی هسته
  • N = تعداد دورهای سیم پیچ
  • A = سطح مقطع سیم پیچ
  • L = طول سیم پیچ

شماتیک سلف ها در مدارهای الکتریکی :

شماتیک سلف ها در مدارهای الکتریکی اکثرا شبیه به شکل ظاهری خود اون هاست. فقط ممکنه بسته به نوع هسته و یک سری پارامترهای دیگه ، به شماتیک اون ها یک سری علامت دیگه هم اضافه بشه. در شکل زیر ما انواع سلف ها و شماتیک مداری اون ها رو آوردیم.

سلف چیست - شماتیک انواع سلف ها

ما قبلا یک جلسه به صورت کامل در مورد شماتیک قطعات الکترونیکی صحبت کردیم که شاید دوست داشته باشید اون رو از این لینک مطالعه کنید.

قرار گرفتن سلف ها در مدارات به صورت سری و موازی :

سلف های سری :

اگه چند سلف به صورت سری به همدیگه وصل بشه در این صورت ، سلف معادل اون ها برابر میشه با جمع تک تک سلف ها .

سلف های موازی :

به همین شکل اگر چند سلف به صورت موازی قرار بگیرن ، اندازه عکس سلف معادل برابر میشه با مجموع اندازه های عکس هر کدوم از سلف ها. این حرف در شکل زیر به زبانی ساده تر آورده شده است :

سلف چیست - سلف های سری و موازی

همونطور که مشاهده میکنید ، سلف ها و مقاومت ها اگه به صورت  سری و موازی قرار بگیرند ، دارای فرمول های مشابهی هستند.

[/post_shop]

خوب دوستان. برای این جلسه هم کافی هست. ما در مورد سلف یک سری موضوعات دیگه رو هم قطعا مطرح خواهیم کرد. مثل همیشه میتونید ما رو در تلگرام و یا اینستاگرام دنبال کنید:

نقشه راه دوره الکترونیک: 

[rev_slider alias=”electronic-course”]

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام . اگه اجازه بدید یه پیشنهاد براتون دارم.
    من تازه با سایت شما اشنا شدم سایت خوبیه مطالب مفیدی داره ولی این سایت یک اپلکیشن کم داره که شما بتونید باکاربران بیشتر در ارتباط باشید. و از بروز شدن سایت ،ارسال مطالب، و …… را به کاربران اطلاع دهید
    نمیدونم این نظر براتون مهم هست یا نه ولی …..

    • با سلام خدمت شما.
      از پیشنهاد شما صمیمانه سپاسگزاریم.
      پیشنهاد شما مورد بررسی قرار میگیرد و در صورت تایید برای راحتی کاربران اپلیکشین سایت نیز طراحی می شود.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید