آموزش راه اندازی LCD کاراکتری با آردوینو

مقدمه:

سلام دوستان. این بار میخوایم یه آموزش بدیم از نحوه راه اندازی lcd کاراکتری با برد آردوینو. این جلسه هم یکی دیگر از مجموعه جلسات آردوینو هست. برای دسترسی به تمامی جلسات آردوینو میتونید از لینک های زیر استفاده کنید:

دوست عزیز ، این جلسه یک جلسه کاملا عملی است. اگر نیاز به کدنویسی دارد ، ادیتور خود را باز کنید. اگر مداری لازم است بسته شود ، قطعات آن را تهیه کنید و گام به گام با این جلسه پیش بروید. اگر هم محاسباتی لازم است ، خودتان کاغذ و قلم را بردارید و محاسبات را انجام دهید. این کارها را انجام دهید تا یک بار برای همیشه آردوینو را به صورت حرفه ای یاد بگیرید.

LCD کاراکتری که ما میخوایم توی این جلسه استفاده کنیم 16 در 2 هست یعنی دو ردیف داره و توی هر ردیف میتونه 16 کاراکتر رو نشون بده و یه Led بک لایت داره که باعث میشه نور پشت صفحه LCD روشن بشه. شما به ازای هر کاراکتر روی LCD میتونید یه مستطیل ببینید( وقتی نور صفحه نمایش رو کم و زیاد میکنید این مستطیل ها قابل مشاهده هستند).
همونطور که از اسم این LCD هم پیداست این LCD فقط برای نمایش متن به کار میره و شما نمیتونید روش یه عکس ببینید یا کارایی از این دست انجام بدید.

اتصال LCD کاراکتری به آردوینو:

 

اول عکس زیر رو ببینید تا بفهمید کلا چه خبره. بعد در مورد تک تک  این سیم ها توضیحات لازم رو میدیم.

نحوه اتصال آردوینو به  LCD کاراکتری

 

سیم های متصل به آردوینو

برای اتصال یه LCD کاراکتری به آردوینو به 6 تا پین دیجیتال نیاز هست که باید همشون هم به صورت خروجی تعریف بشن. در جدول زیر شماره پایه های متصل رو میتونید ببینید:

نام پین مربوط به LCD  شماره پایه مربوط به LCD  شماره پایه متصل شده به پین آردوینو
RS 4 7
E 6 8
D4 11 9
D5 12 10
D6 13 11
D7 14 12

 

نکته:
پایه شماره 5 LCD باید به زمین وصل شود

 

سیم های تغذیه LCD کاراکتری

برای روشن شدن خود LCD باید پایه شماره 1 رو به زمین و پایه شماره 2 رو به VCC وصل کنید. همچنین برای روشن شدن LCD بک لایت هم باید پایه شماره 15 رو VCC و پایه شماره 16 رو به زمین وصل کنید.

 

سیم های مخصوص پتانسیومتر

 

برای تنظیم نور صفحه LCD باید یه پتانسیومتر وصل کنیم به LCD . این پتانسیومتر سه تا پایه داره. یه پایه اش که اول یا سومش( از هر طرفی که بخونید) یکیش باید وصل بشه به VCC و اون یکی هم باید وصل بشه به زمین. میمونه پایه وسط که اصل کاری هست. پایه وسط هم شما حتما باید وصل کنید به پایه شماره 3 LCD کاراکتری (توی شکل بالا میشه اون سیم زرد رنگه که از اینور LCD به اونورش وصل)

یه چیزی که خیلی وقتا این وسط گیج کننده است اینه که یه سری سیم ها رو وصل میکنیم بعد شماره پایه ها یادمون میره. مثلا نمیدونیم الان تا پایه چند رو وصل کردیم. پایه آخر از lcd کاراکتری که بهش سیم وصل کردیم پایه 9 بود یا پایه 10. برای حل این مشکل میتونید یه کار کنید. lcd رو از شروع ستون اول روی بردبرد بچسبونید و برای شمارشش دیگه اونقدر دردسر نمیکشید. حالا اگه این وسط بردبرد شما ستون هاش هم شماره داشت که چه بهتر، دیگه همه چی حل میشه.

نکته:
اگه LCD خودتون رو اولین بار از یه جایی میخرید احتمال پین هدری بهش لحیم نشده. برای قرار گرفتن LCD روی بردبرد حتما باید پین هدر بهش لحیم کنید.

اگه دوست دارید هم یه آموزش کامل از لحیم کردن بخونید میتونید از آموزش زیر که توی سایت ما منتشر شده استفاده کنید:

 

کد راه اندازی LCD کاراکتری با آردوینو:

 

خود نرم افزار arduino پیش فرض یه نمونه برنامه از راه اندازی lcd کاراکتری با آردوینو داره که میتونید از مسیر زیر به اون دسترسی پیدا کنید:

مسیر:  File >> Example>>Liquid Crystal >> Hello world

 

توضیح خط به خط کد

 

include <liquidCrystal.h>

این خط برای اضافه کردن کتابخونه مربوط به lcd کاراکتری هست.

LiquidCrystal lcd(12, 11, 5, 4, 3, 2);

از این خط برای تعریف پایه هایی از آردوینو که به lcd کاراکتری متصل میشن استفاده میشه. طبق این خط پایه های 12 و 11 و 5 و 4 و 3 و 2 از آردوینو به lcd کاراکتری وصل میشن.

تذکر: ما شماره این پایه ها رو دوست نداریم و میخوایم خودمون عوضش کنیم به خاطر همین از شماره دستور زیر استفاده میکنیم:

LiquidCrystal lcd(7 , 8 , 9 , 10

, 11 ,12);

یعنی الان طبق دستور جدید پایه های 7 و 8 و 9 و 10 و 11 و 12 به lcd کاراکتری وصل میشن.

lcd.begin(16, 2);

این دستور میگه که LCD که ما به آردوینو وصل کردیم یه LCD 16*2  هست.

lcd.print("hello, world!");

با استفاده از این دستور عبارت hello , world روی LCD کاراکتری نمایش داده میشه. طبیعی هست که اگه بخوایم متن دیگه ای رو نمایش بده باید به جای hello ,world متن مورد نظر خودمون رو بنویسیم.

lcd.setCursor(0, 1);

با این دستور LCD میره به ردیف اول و سطر دوم و شروع میکنه به نوشتن داده ها.

 

نکته:
چون برای شمردن تعداد سطرها و ستون ها از عدد 0 شروع کرده برای نمایش روی ردیف اول باید عدد 0 و برای نمایش روی سطر دوم از عدد 1 استفاده کنیم. در صورتی که میخواید سطر دیگه ای رو برای نمایش انتخاب کنید میتونید این شماره ها رو تغییر بدید.

lcd.print(millis() / 1000);

این دستور میاد و تعداد لحظات سپری شده از موقعی که میکرو ریست شده رو روی LCD کاراکتری نمایش میده.

در نهایت این کد رو روی برد arduino بریزید و نتیجه نهایی کار شما باید یه چیزی بشه شبیه به این شکل:

نمایش متن روی LCD کاراکتری  با arduino

دوستان برای این جلسه فک میکنم کافی ایشالا. ایشالا سعی میکنیم یه جلسه دیگه هم بذاریم و تمامی دستورات LCD کاراکتری رو توی آردوینو به طور کامل بررسی کنیم. مثل همیشه اگه دوست دارید از ما مطلع بشید و مطالب جدید رو بدونید کی منتشر میشه میتونید ما رو در تلگرام و یا اینستاگرام دنبال کنید:

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

45 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم باید از پتانسیومتر چند استفاده کنیم؟
    چون من پتانسیومتر10 وصل کردم و متاسفانه ال سی دی رو سوزوند

    • با سلام.
      پتانسیومتر 10 کیلو ، پتانسیومتر معمول می باشد که با آن lcd را راه اندازی می کنند و میتوانند به خوبی lcd را راه اندازی کند.
      حتما مدار خود را در زمینه تغذیه ها و عدم اتصال اشتباه در VCC و GND چک کنید.
      موفق باشید.

  • سلام مهندس منظورم از پیام رسانی اردوینو قابلیت دریافت دستور از طریق پیامه به عنوان مثال اگر دما در یک مکانی بالا رفت با سنسور دما دریافت کند و بعد به فلان شماره گزارش دهد من دیدم که این سیستم در مکان هایی مانند چاه موتور اب پیاده شده ایا اردوینو این امکان را دارد اگر دارد با چه ماژولی این کار قابل انجام است همچنین نظر شما در رابطه با بازار کار هوشمند سازی گلخانه ها مرغداری ها و … چیست خیلی ممنون از توجه شما

    • با سلام مجدد.
      نکته ای که میفرمایید نیاز به ماژول های ارتباط بی سیم دارد که گزینه های مختلفی برای این کار وجود دارد که میتوانید با توجه به پارامترهای خود ، آنها را انتخاب کنید. یکی از نکات مهم این است که میزان فاصله ارسال دیتا را مشخص کنید. به کمک مشخص کردن این پارامتر میتوانید از ماژول های مختلف استفاده کنید.
      مثلا اگر به فواصل پایین نیاز دارید ، ماژول بلوتوث می تواند گزینه مناسبی باشد.
      برای فواصل بزرگتر نیز ماژول های wifi و zigbee میتوانند به شما کمک کنند. ما در یکی از جلسات سایت در مورد ماژول esp8266 صحبت کرده بودیم که نمونه ای از ماژول های wifi می باشد. از لینک زیر میتوانید به این آموزش دسترسی داشته باشید :
      آموزش کار با esp8266 – بخش اول
      موفق باشید.

  • سلام مهندس ببخشید زیاد مزاحمتون میشم من این پروژه رو درست کردم اما نمیدونم چرا متن رو نمایش نمیده؟

    • با سلام.
      لطفا تصویری از مدار خود ارسال بفرمایید.
      علاوه بر آن کدی که آپلود کرده اید نیز ارسال کنید تا توضیحات لازم ارایه گردد.
      با تشکر

  • سلام مهندس قاسمی با تشکر فراوان از سایت خوبتون میخواستم ببینم چطور با اردوینو میشه پیام رسانی کرد و با استفاده از پیام ها فرمان داد به اردوینو

    • با سلام.
      لطفا سوال خود را دقیق تر بفرمایید. منظورتان از پیام ها دقیقا چیست و برای چه کاری میخواهید استفاده کنید ؟
      با تشکر.

دیدگاهتان را بنویسید