بررسی دستورات Linux در Raspberry pi – { بخش اول }

مقدمه

یکی از مشکلاتی که شاید یک فرد هنگام کار با رزبری پای با آن به مشکل بخورد ، این است که ما تاکنون با سیستم عامل ویندوز کار کرده ایم و وقتی که سیستم عامل را بر روی رزبری پای نصب میکینیم ، با یک سیستم عامل لینوکسی روبرو هستیم که که با کمک ترمینال آن میتوانیم بسیاری از کارها را انجام دهیم. البته ناگفته نماند که بدون ترمینال هم میتوان کارهای بسیار زیادی را با خود سیستم عامل انجام داد ولی استفاده از ترمینال قدرت بسیار زیادی به ما می دهد. 

در این جلسه قصد داریم مهمترین دستورات Linux برای Raspberry pi را با یکدیگر مرور کنیم تا بهتر بتوانیم با Raspberry pi کار کنیم. 

طبیعتا برای مرور این دستورات ما صرفا به یک ترمینال نیاز داریم که میتوانیم به کمک SSH به آن دسترسی داشته باشیم. در جلسه زیر ما نحوه دسترسی به ترمینال به کمک SSH را بررسی کرده ایم که در صورت عدم آشنایی میتوانید به آن مراجعه کنید: 

در صورتی که نخواهید از SSH استفاده کنید ، میتوانید از قسمت Accessories سیستم عامل Raspbian به ترمینال دسترسی داشته باشید. 

نکته مهم : لطفا هنگام خواندن این متن ترمینال Raspbian جلوی شما باز باشد و تک تک دستورات را در آن وارد کنید و ببینید که نتیجه بدست آمده با نتیجه توضیح داده شده یکی می باشد یا خیر. 

معرفی دستورات مهم

پس از باز کردن ترمینال اولین چیزی که مشاهده میکنید به صورت زیر می باشد: 

اما اجازه دهید به صورت دقیق تر بررسی کنیم که هر کدام از کلمه های بالا به چه معناست. شکل زیر را ببینید:

ترمینال لینوکس - دستورات Linux در Raspberry pi

حال اجازه دهید کمی در مورد directory ها توضیح دهیم.

در واقع directory ها مسیر فایل ها و فولدرهای شما است. وقتی directory شما مثلا home/pi/ می باشد ، این بدان معناست که ما در فولدر home هستیم و در این فولدر نیز در فولدر pi هستیم. 

در اولین گام میخواهیم بدانیم که در چه دایرکتوری قرار دادیم. ممکن است ما کلی با سیستم کار کرده باشیم و بین دایرکتوری های مختلف جا به جا شده باشیم و اکنون میخواهیم بدانیم که در چه دایرکتوری قرار داریم. برای این کار کافی است از دستور pwd استفاده کنیم. این دستور مخفف عبارت print working directory می باشد و واضح است که دایرکتوری ای که ما داریم در آن کار میکنیم را به ما نشان می دهد. 

در صورتی که این دستور را هنگامی که ترمینال را باز میکنید ، اجرا کنید ، به شما home/pi/ را نشان می دهد. این همان دایرکتوری ای می باشد که ما همه فایل هایمان را در آن ذخیره می کنیم. 

در مرحله بعد میخواهیم بدانیم که در دایرکتوری ای که قرار داریم چه فایل هایی وجود دارد. برای اینکار از دستور ls استفاده میکنیم. با اجرای این دستور به نتیجه ای مشابه با زیر خواهیم رسید : 

همانطور که میبینید ، ls به ما لیستی از فایل ها را نشان داد. اما این لیست آن قدرها هم کامل نیست. در واقع با این دستور ما فایل های hidden را مشاهده نمیکنیم. برای این که فایل های مخفی شده همراه با برخی از جرییات آنها را مشاهده کنیم باید از دستور ls -la استفاده کنیم. این دستور به ما لیستی از تمام فایل ها همراه با برخی از جزییات آنها را به ما نشان می دهد. با اجرای این دستور خواهیم داشت : 

حال با یک لیست بزرگ و عجیب و غریب روبرو هستیم که برخی از فایل ها در ابتدای خود نقطه (.) دارند. این فایل ها همان فایل های مخفی شده هستند. ما میتوانیم در لینوکس فایل های خود را به کمک نقطه به حالت مخفی تبدیل کنیم. 

دستورات مربوط به مسیردهی در لینوکس : 

یکی از فولدرهایی که در دایرکتوری قبل ما آن را مشاهده کردیم ، فولدر Desktop است. در این فولدر تمامی فایل ها و فولدرهایی که ما در Desktop خود ذخیره کرده ایم ، قرار دارد. حال برای این که وارد این فولدر شویم ، کافی است تا از دستور cd استفاده کنیم:

cd مخفف عبارت change directory می باشد و یکی از دستورات بسیار پر استفاده در لینوکس می باشد. با اجرای این دستور ما وارد فولدر Desktop شده ایم. حال میتوانیم با دستور ls -la به لیست کاملی از فایل ها و فولدرهایی که در فولدر Desktop قرار دارد ، دسترسی داشته باشیم. 

حال اگر بخواهیم به یک فولدر بالاتر برگردیم کافی است از دستور .. cd استفاده کنیم. با هر بار اجرای این دستور میتوانیم به یک مرحله بالاتر برویم. با اجرای چند باره این دستور به root میرسیم. روش دیگر برای رسیدن به root استفاده از دستور / cd می باشد. 

حال اگر دستور pwd را اجرا کنیم به ما / نشان می دهد که به این معنی است که ما در root هستیم. 

حال تصور کنید که دوباره میخواهیم به فولدر Deskop برگردیم. برای این کار دو روش وجود دارد. گام اول این است که با دستور cd وارد home شویم. سپس مجددا از cd استفاده کنیم و وارد pi شویم. در نهایت نیز با اجرای دوباره cd وارد فولدر Desktop شویم. یعنی چیزی شبیه به شکل زیر : 

همانطور که میبینید ما از سه دستور برای این کار استفاده کرده ایم که قطعه بهینه نیست. راه دیگر این است که به دستور cd مستقیما مسیر اصلی را بدهیم. به این صورت : 

در شکل زیر این دو روش را با یکدگیر مقایسه کرده ایم : 

دستورات Linux در Raspberry pi

توجه کنید که ما صرفا میتوانیم به فولدرهای دسترسی داشته باشیم که اجازه دسترسی داریم. 

مسیریابی های پیشرفته در لینوکس : 

حال میخواهیم کمی پیشرفته تر به این موضوع بپردازیم. فرض کنید که در/home/pi/Desktop  هتسید و میخواهید وارد /home/pi/Documents شوید. برای این کار سه راه وجود دارد. 

راه اول : یک گام به عقب برگردید و با دستور cd به پوشه Document بروید: 

راه دوم : به صورت مستقیم مسیر پوشه Doecument را بدهید :

راه سوم : از دستور مربوط به این روش را ببینید:

پارامتر اول در واقع به ما میگوید که یک گام به عقب تر برگردیم و پارامتر دوم هم آدرس دقیقی است که میخواهیم به آنجا برویم. 

یکی از مواقعی که این نوع مسیر دهی به ما کمک می کند در کپی کردن فایل هاست. برای کپی کردن از دستور cp استفاده میکنیم. فرض کنید که میخواهیم فایل mytest.txt را در فولدر Document کپی کنیم و اکنون هم در فولدر Desktop هستیم. در این صورت تنها کافی است از دستور زیر استفاده کنیم:

دستورات Linux در Raspberry pi

خوب دوستان. به پایان این جلسه رسیدیم. در پایان این جلسه برای درک بهتر چندین تمرین ارایه می شود که حتما پیشنهاد می شود آنها را انجام دهید. 

تمارین:

سوال 1 :‌ در دستور ls با کمک la- هم فایل های مخفی را مشاهده کردیم و هم اطلاعاتی راجع به آنها کسب کردیم. تحقیق کنیم که اگر فقط بخواهیم فایل های مخفی را مشاهده کنیم ، باید از چه دستوری استفاده کنیم؟ 

سوال 2: گاهی اوقات برای انجام برخی کارها (مثل کپی در برخی فولدرهای سیستم عامل) نیاز به انجام یک کار با اجازه admin داریم و بدون آن نمیتوان این کار را انجام داد. تحقیق کنید که برای این کار چه دستوری وجود دارد. کلمه کلیدی مربوط به این دستور مخفف چه عبارتی می باشد؟

سوال 3 : فرض کنید که در فولدر Desktop قرار داریم و میخواهیم یک فولدر با نام robouav در آن ایجاد کنیم. این کار را به کمک چه دستوری میتوان انجام داد؟ 

مثل همیشه میتوانید ما را در تلگرام و یا اینستاگرام دنبال کنید: 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید