شناخت انواع ربات ها{جلسه دوم}

مقدمه

در این جلسه قصد داریم شرح مختصری از تمامی ربات هایی که در مسابقات رباتیک وجود دارند بیان کنیم. بسته به اینکه چه نوع مسابقاتی را شرکت می کنید نوع ربات ها هم متفاوت می شود. مثلا در لیگ های رباتیک دانشجویی ربات مسیریاب حذف شده است ولی در لیگ های رباتیک دانش آموزی ربات مسیریاب حضور فعالی دارد. در طی این جلسه سعی شده است تمامی این ربات ها معرفی شوند. 

ربات مسیریاب

ربات مسیریاب که با عنوان Line Follower شناخته می شود یکی از ساده ترین ربات هایی است که می توان ساخت. در دسته بندی ویژه ربات های مسیریاب باید قادر به طی کردن مسیرهای دارای شیب زیاد و پرپیچ و خم، عبور از گودال آب، تونل های تاریک و موانع دیگر باشند. ربات های مسیریاب را در سه گروه تقسیم بندی می کنند.

  1. ربات های مسیریاب معمولی
  2. ربات های مسیریاب مغناطیسی
  3. ربات های مسیریاب ویژه

ربات مسیریاب

ربات جنگجو

ربات های جنگجو ربات های جذابی هستند و البته نیاز به طراحی های خاص دارد تا بتواند با رقیب های خود به مبارزه بپردازد. در مسابقات ربات های جنگجو علاوه بر آسیب هایی که دو ربات به هم می زنند زمین مسابقه نیز به آنها آسیب وارد می کند بدین گونه که اگر اپراتور یک ربات جنگجو در مسیرهای دارای مانع زمین مسابقه قدم بگذارد آسیب خواهد دید. بنابراین تحلیل زمین مسابقه و تحلیل حریف هر دو باهم برای شکست دادن یک رقیب کارساز است. این ربات به صورت رسمی در لیگ های معتبر حضور ندارد.

ربات جنگجو

ربات مین یاب

ربات های مین یاب در دو لیگ مین یاب دستی و مین یاب اتوماتیک فعالیت می کنند. در لیگ مین یاب دستی ربات توسط اپراتور از راه دور به وسیله دوربین هدایت می شود و  در لیگ مین یاب اتوماتیک ربات تمامی فعالیت های خود را به صورت اتوماتیک انجام می دهد و اعلام مین می کند. در زیر این دو ربات را در کنار هم مشاهده می کنید.

ربات مین یاب دستی

ربات امدادگر

ربات های امدادگر یا Rescue robots برای نجات جان انسان ها و تمامی موجودات کارهای زیادی را انجام می دهند. این ربات ها با پیمودن مسیرهای دشوار و خطرناک کار انسان را راحت نموده است. معمولا برای کمک رسانی بهتر یک ربات پرنده نیز به کمک ربات امدادگر می آید تا کار جستجو بهتر صورت پذیرد. استفاده از یک پرنده که معمولا کوادروتور می باشد با پرواز در کنار ربات امدادگیر بسیار کمک کننده است. در زیر نمونه ای از یک ربات امدادگر را مشاهده می کنید.

ربات امدادگر

ربات های پرنده

در لیگ ربات های پرنده معمولا از کوادکوپتر یا کوادروتور استفاده می شود. کوادکوپتر یک پرنده چهار موتوره است که به دلیل سادگی در ساخت و کنترل آن بیشتر از بقیه مولتی روتورها مورد توجه است. برای ساخت یک کوادروتور می توانید از دوره آموزشی کوادکوپتر استفاده کنید. در مسابقات برای لیگ UAV  دو بخش Indoor و Outdoor در نظر گرفته می شود تا چالش های پیش روی UAV سازان بیشتر شود.

کوادکوپتر

ربات های فوتبالیست

ربات های فوتبالیست را در دسته بندی های مختلفی قرار می دهند. لیگ دانش آموزشی با لیگ دانشجویی متفاوت است. در زیر دسته بندی مربوط به لیگ دانشجویی را آورده ایم:

  1. Soccer 2D Simulation League
  2. Soccer 3D Simulation League
  3. Small Size Robot League
  4. Middle Size Robot League
  5. Humanoid Robot league
  6. Standard Platform League

همانگونه که مشاهده می کنید در دو دسته اول لیگ شبیه ساز قرار دارد که در حقیقت شما چیزی را نمی سازید و فقط به شبیه سازی در کامپیوتر می پردازید.

لیگ رباتیک فوتبال

ربات های خانگی

ربات های خانگی با به کارگیری انواع ترفندها به شما را در انجام کارهای خانه کمک می کنند. این ربات ها می توانند کارهایی همانند جارو زدن، نورانی کردن خانه، کمک به سالمندان، حمل وسایل و بسیاری از کارهای دیگر را برای شما انجام دهند. در زیر نمونه ای از این ربات را مشاهده می کنید.

ربات خانگی

ربات های زیردریایی

زیردریایی ها یا به اختصار ROV که مخفف Remotely Operated underwater Vehicle می باشد به دو گروه Explorer و Navigator تقسیم بندی می شوند که هر کدام یک مقوله مجزاست. در زیر نمونه ای از این زیردریایی Explorer را مشاهده می کنید.

ربات زیردریایی

  • دوستان عزیز بیشتر دوره های مربوط به این وب سایت رایگان می باشد. در صورت تمایل می توانید به اندازه وسع مالی خود(هر چند ناچیز) جهت پرداخت هزینه های نگهداری وب سایت از ما حمایت کنید:

این جلسه هم به اتمام رسید. برای اطلاع از آخرین مطالب منتشر شده در سایت ما و مطالبی که در سایت منتشر نمی شوند می توانید ما را در محیط های مجازی دنبال کنید.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید