فانتوم 4 و بررسى مشخصات فنى آن{بخش اول}

مقدمه ای بر فانتوم 4

“فانتوم 4” يكى از محبوب ترين كوادكوپترهايى است که در بازار يافت مى شود. اين كوادكوپتر داراى قابليت ها و مشخصات فنى بسيارى است كه بسيارى از آنها از ديد كاربران پنهان مى ماند. ما قصد داريم در يك سرى جلسات به صورت دقيق و منظم اين قابليت ها را شرح دهيم و حتى الامكان اين قابليت ها را با كوادكوپترهاى ديگر مقايسه كنيم تا از پيشرفت هاى صورت گرفته در اين زمينه عقب نمانيم.

تقريبا در تمامى سايت هاى فروش اين پرنده از ويژگى هاى بارز اين پرنده تعريف شده است و به نقاط ضعف آن كه براى يك مشترى به عنوان يك آيتم مهم بر شمرده مى شود صحبتى نشده است و البته فروشنده ها نيز تمايلى به شرح نقاط ضعف يك كالا ندارند. شايد در آينده اى نه چندان دور كوادكوپترهاى با كيفيت ترى به بازار بيايد كه گوى سبقت را از نسل هاى فانتوم بربايند. براى دسترسى به جلسه دوم مى توانيد از لينك زير استفاده كنيد:

بررسى كوادكوپتر فانتوم 4{بخش دوم}

کاربران محترم، خواندن این جلسه بدون انجام تمرینات آن و گام به گام پیش رفتن با درس كافى نمى باشد. لطفا تمرين هاى آخر جلسه به همراه لينك هاى ارسال شده را به دقت مطالعه كنيد تا به درك كامل و عميقى از مطالبى كه در ادامه مى آيد برسيد.

در حال حاضر شركت DJI چهار سرى از فانتوم 4 را روانه بازار كرده است كه به صورت زير مى باشد:

  1. Phantom 4

  2. Phantom 4 Pro

  3. Phantom 4 Pro Plus

  4. Phantom 4 Advanced

ناگفته نماند كه Phantom 4 را با نام Phantom 4 Standard نيز مى شناسند. تمركز ما در اين جلسه بر روى فانتوم 4 مى باشد كه در زير نماى روبرو از اين كوادكوپتر را مشاهده مى كنيد:

كوادكوپتر فانتوم 4

[post_shop]

در زير هم نماى بالا از اين كوادكوپتر را مشاهده مى كنيد:

نماى بالا از فانتوم 4

مشخصات اصلى فانتوم 4

در جدول زير 10 مشخصه اصلى فانتوم 4 را مشاهده مى كنيد. همانطور كه در جدول زير مى بينيد حداكثر زمان پرواز براى فانتوم 4 مقدار 28 دقيقه ذكر شده است كه البته شرايط تست نيز مشخص نشده است و قطعا در ارتفاعات بالاتر و شرايط بادى اين زمان بسيار كمتر مى شود. يكى از قابليت هايى كه شركت ها مى توانند بر روى آن مانور دهند همين زمان پرواز است كه در حقيقت زمان هاور مى باشد و شرايط واقعى پرواز نمى باشد به همين دليل اين زمان 28 دقيقه ذكر شده است و در شرايط متفاوت تر با تراست بالا اين مقدار كم مى شود. همچنين براى سيستم ناوبرى نيز از دو سنسور جى پى اس و گلوناس به صورت همزمان استفاده شده است.

مشخصات فنى فانتوم 4

ميزان دقت در شرايط هاور و همچنين سرعت زاويه اى و ميزان كج شدن نيز به صورت زير مى باشد.

مشخصات فانتوم 4

بر روى فانتوم 4 سنسورهاى ديد كوادكوپتر قرار دارد كه باعث مى شود با موانع برخورد نكند و از حوادث احتمالى پيشگيرى شود اين سنسورها را در شكل زير نشان داده ايم.

مشخصات فنى اين سيستم ديد يا سيستم بينايى كوادكوپتر را در زير مشاهده مى كنيد. همانطور كه در شكل بالا و جدول زير نيز نشان داده شده است فانتوم 4 فقط براى حركات رو به جلو و پايين سنسور دارد و در صورتى كه شما حركت رو به عقب يا جانب را بدون محدوده ديد انجام دهيد قطعا با مانع برخورد مى كنيد و پرنده شما آسيب مى بيند. در رديف 1 به وضوح سيستم فقط سيستم رو به جلو و رو به پايين شرح داده شده است.

سيستم بينايى‌ فانتوم 4

دوربين و گيمبال

مشخصات دوربين فانتوم 4 به صورت زير مى باشد. اصطلاحات مربوط به دوربين و اينكه هر آيتم دقيقا به چه معناست در جلسات مربوط به FPV به طور كامل شرح داده شده است كه مى توانيد مراجعه كنيد.

در مورد كيفيت دوربين نيز همانطور كه در جدول مشاهده مى كنيد تعداد پيكسل هاى موثر 12.4 ميليون ذكر شده است كه از كيفيت بالايى برخوردار است.

دوربين فانتوم 4

تعداد ديگرى از مشخصات دوربين همانند نوع فرمت عكس و فيلم و… نيز به صورت زير مى باشد.

گيمبال فانتوم 4 سه محوره مى باشد كه در جدول زير نيز مشخص شده است.

مشخصات باترى

باترى هاى فانتوم 4 با يك بسته بندى عالى بر روى پرنده نصب مى شوند و تعويض آنها به راحتى صورت مى پذيرد اين باترى ها به صورت پك هستند و علائمى دارند كه نشان دهنده ميزان شارژ باترى است و يك كليد روشن خاموش پرنده است.

در جعبه اين پرنده فقط يك باترى موجود است ولى جا براى نگهدارى باترى دوم نيز گذاشته شده است و مى توانيد يك باترى ديگر به صورت جداگانه خريدارى كنيد و متناوبا جايگزين كنيد. براى افرادى كه با اين پرنده در مجالس فيلمبردارى مى كنند استفاده از باترى جايگزين يك امر حياتى مى باشد.

باترى مورد استفاده در فانتوم 4 يك باترى ليتيم پليمر چهار سلولى مى باشد كه داراى ظرفيت 5350 ميلى آمپر ساعت است. همانطور كه در جدول زير نيز ذكر شده است زمان پرواز 28 دقيقه بيان شده است كه در شرايط نرمال مى باشد و قطعا كمتر از اين زمان است. اين زمان پرواز را قطعا مى توان افزايش داد كه در نسل هاى بعدى كمى ارتقا پيدا كرده است.

فرستنده فانتوم 4

فرستنده فانتوم 4 را در زير مشاهده مى كنيد كه به صورت دو آنتنه ارائه مى شود. البته بحث در مورد كيفيت و ارگونومى ساخت اين فرستنده نياز به يك جلسه مجزا دارد و وارد جزئيات آن نمى شويم. اپليكيشن مورد استفاده براى‌ اين كوادكوپتر DJI GO 4  مى باشد كه هم بر روى‌ iOS 8.0 و بالاتر قابل نصب است و هم بر روى Android 4.1.2 و بالاتر قابل نصب است.

فرستنده فانتوم 4

در زير مشخصات كلى فرستنده فانتوم 4 را مشاهده مى كنيد.

حمل و نقل آسان

فانتوم 4 به گونه اى طراحى شده است كه بتوان قطعات آن را به راحتى باز و بسته كرد و آن را براى حمل و نقل آسان نمود. ملخ ها را مى توان به راحتى باز نمود و با تعبيه درون جعبه كوادكوپتر به راحتى به هر مكانى حمل نمود. در شكل زير باكس آماده اين پرنده به صورت باز شده را مشاهده مى كنيد. شيارهاى كنار جعبه براى باترى هاى مازاد مى باشد.

[/post_shop]

حمل و نقل فانتوم 4

تمرین:

  1. تفاوت مدهاى فانتوم4 در چيست؟
  2. منظور از FCC و CE در مورد ارسال سيگنال چيست؟
  3. منظور از عبارت EIRP در توان چيست؟

این جلسه هم به پایان رسید. برای اطلاع از جلساتی که در آینده بر روی سایت قرار داده می شود و همچنین مطالبی که در کانال ما منتشر می شود می توانید ما را در محیط های مجازی دنبال کنید:

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

3 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید