مقایسه موتور الکتریکی و موتور سوختی(کدام یک را انتخاب کنیم؟){جلسه دهم}

مقدمه

در تمامی مدلهایی که استفاده می کنیم موتورهامون دو نوع الکتریکی و سوختی هستند. در این مقاله قصد داریم این دو نوع موتور را به طور کامل مقایسه کنیم و برای افرادی که تازه کار هستند مزایای موتورهای الکتریکی نسبت به موتورهای سوختی را شرح دهیم. با استفاده از این مقاله به راحتی می توانید نوع سوختی یا الکتریکی خود را انتخاب کنید.

موتور الکتریکی و موتور سوختی

شاید خیلی جاها دیده باشید که از اصطلاح IC برای موتورهای سوختی به ویژه نوع های glow plug و petrol استفاده می کنن. این عبارت مخفف Internal Combustion می باشد و به معنای احتراق داخلی می باشد. نکته مهمی که باید ذکر کنیم این است که سوخت موتورهای سوختی بنزینی که ما در موتورسیکلت و یا ماشین استفاده می کنیم نیست و به سوخت خاصي نياز دارند كه تركيبي از نیترومتان(nitromethane) حل شده در متانول(methanol) يا متیل الکل(methyl alcohol) می باشد و با مقداری روغن ترکیب می شود. روغنی که با الکل مخلوط می شود وظيفۀ روغنكاري و محافظت موتور سوختی را بر عهده دارد و معمولا دودی که در انتهای هواپیماها هم مشاهده می کنید ناشی از سوختن همین روغن است. استفاده از بنزین(gasoline یا petrol) واقعی فقط در مدل هایی با مقیاس های بسیار بزرگ و معینی استفاده می شود و به هیچ وجه مناسب مدل های مورد اشاره نیست. امروزه با توجه به ظهور باتری های جدید و با زمان بیشتر و قابلیت های زیاد روند بسیار سریعی برای گرایش به سمت مدل های سوختی وجود دارد. در زیر مقایسه های انجام شده را می بینید.

مقايسه قيمت

قطعا قیمت موتورهای سوختی بیشتر از موتورهای الکتریکی است و در صورتی که هزینه بخش تعیین کننده ای برای شما است حتما نوع الکتریکی را انتخاب کنید.

هزينه هاي نگهداري

به طور کلی هزینه های نگهداری موتورهای سوختی بیشتر از موتورهای الکتریکی می باشد زیرا متعلقات راه اندازی موتورهای سوختی بیشتر از موتورهای الکتریکی است و هر لحظه ممکن است یکی از این متعلقات دچار خرابی شود.

مقایسه موتورهای سوختی و الکتریکی

آموزش و يادگيري

در مورد آموزش و یادگیری افرادی که با نوع سوختی کار کردن میدونن که حداقل به 4 کانال برای شروع نیاز هست ولی در نوع الکتریکی با استفاده از 2 و یا 3 کانال به راحتی می توان یک هواپیما را هدایت کرد و قطعا سروکار داشتن با کانال های کمتر یک مزیت محسوب می شود.

مقایسه موتور سوختی و الکتریکی

تعميرات

تعمیر کردن یک هواپیمای سوختی برای یک مبتدی سخت تر از تعمیر کردن یک هواپیمای الکتریکی است. البته اگر هم کرش داشته باشید متوجه خواهید شد که تعمیرات بدنه های فومی آسونتر از چوب بالسا و… است. و این نکته هم فراموش نکنید که با تعمیر کردن یک هواپیمای مدل سوختی نکات زیادی رو یاد می گیرید!

زمان پرواز

 در مورد زمان پرواز هواپیماهای سوختی دقیقا همه چیز وابسته به ظرفیت مخزن سوخت وابسته است.

مخزن سوخت یک هواپیمای مدل

ولی در هواپیمای مدل الکتریکی زمان پرواز به ظرفیت باتری وابسته است و با توجه به این موضوع زمان پرواز یک مدل سوختی بیشتر از الکتریکی است. که یک مزیت محسوب می شود. البته با پیشترفت هایی که این روزها در زمینه باتری ها شاهد هستیم این قابلیت هم در حال بهبود به سود موتورهای الکتریکی است.

باتری لیتیم پلیمر

ميزان سرگرمي

از نظر اینکه کدامیک سرگرمی بیشتری برای شما ایجاد میکند ذائقه های متفاوتی وجود دارد و شاید خیلی از حرفه ای های اصلا تمایلی به پرواز یک مدل الکتریکی نداشته باشند. به طور کلی میزان سرگرم پذیری هر دو یکسان است و بنده هم تعصب خاصی روی هیچکدام ندارم!laugh

موضوعات محيط زيست

در مورد موضوعات محیط زیست واضح است که موتورهای سوختی کثیف تر هستند و آلودگی دارند ولی موتورهای الکتریکی آلودگی ندارند. مورد دیگر هم میزان سروصدای موتورهای سوختی است که زیاد است و در هر مکانی نمی توانید آنها را پرواز دهید. مخصوصا اینکه اگر باند پرواز نزدیک منازل مسکونی باشد ولی موتورهای الکتریکی سروصدای زیادی ندارند.

در دسترس بودن

موتورهای الکتریکی به دلیل ساده تر بودن بودن قطعات و اتصالات همراه آن میزان در دسترس بودن آن هم بیشتر است و تقریبا در تمامی فروشگاهها می توانید آنها را پیدا کنید ولی در مورد موتورهای سوختی قضیه فرق می کند و فروشگاههای خاصی اینکار را انجام می دهند.

با توجه به مباحث بالا مشخص است که موتورهای الکتریکی بهتر و مناسب تر برای افراد مبتدی هستند.

برای اطلاع از زمان انتشار بخش دوم این مقاله می توانید ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

5 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام
    وقت بخیر
    دوره هواپیمای مدل ادامه نداره
    دنبال اطلاعاتی مدون درباره محاسبا ت انتخاب سیستم نیرو(موتور، باطری، اسپیدکنترل و ملخ) برای هواپیمای الکتریکی هستم و همچنین روش همین محاسبات برای هواپیمای سوختی
    و اطلاعاتی در حوزه طراحی و تحلیل

    اگه در باره محاسبات انتخاب سیستم نیرو برای هواپیمای الکتریکی مطلب بزارید ممنون میشم

    • سلام و عرض ادب
      اين دوره در حال تكميل شدن مى باشد و قطعا اطلاعات مورد نظر به طور كامل بر روى سايت قرار مى گيرد ولى زمان معينى را نمى توان به آن اختصاص داد زيرا تعدد درخواست ها زياد مى باشد.

دیدگاهتان را بنویسید