شبيه ساز پرواز راديو كنترلي و نقش مهم آن در آموزش{جلسه هفتم}

مقدمه

RC flight simulators

بخريم يا نخريم؟

سوالي كه به دفعات زياد پرسيده شده است! واقعيت اين است كه شبيه سازهاي راديوكنترلي مي توانند يك محيط آموزشي پرواز را در محيطي بسيار واقعي فراهم كنند و يك تجربه پرواز را در محيط راحت خانه براي شما به ارمغان بياورند. كلمه sims از اوايل دهه 1980 در كامپيوترها به كار گرفته شد كه بخاطر گرافيك و سرعت پايين كامپيوترها بسيار محدود بود ولي از اوايل دهه 90 و با پيشرفت سريع كامپيوترها شبيه سازها هم پيشرفت هاي زيادي داشتند و با راديوكنترلر ها يك محيط كاملا واقعي را شبيه سازي مي كردند.

simulator-rc

امروزه با پيشرفت هاي زياد كامپيوترها شبيه سازهاي فوق العاده جذابي هم پا به عرصه گذاشته اند كه از نمونه هاي آنها مي توان به Phoenix وRealFlightاشاره كرد. اين شبيه ساز ها تقريبا به هر خانه اي وارد شده اند و روزانه افراد نوآموز زيادي را براي پرواز آماده مي كنند تا بتوانند يك پرواز بي نقص را در محيطي واقعي به انجام برسانند.

phoenix

در زير هم شبيه ساز Real Flight را مشاهده مي كنيد.

real-flight

يك شبيه ساز پرواز چگونه كار مي كند؟

يك شبيه ساز خوب با كيفيت عالي داراي يك نرم افزار قدرتمند است كه با استفاده از يك سي دي روي كامپيوتر شما اجرا مي شود. يك شبيه ساز بسته يه قيمتش ممكن است با يك راديوكنترل و يا بدون يك راديو كنترل ارايه شود. نحوه كار بدين صورت است كه كابل شبيه ساز راديوكنترل را به پشت آن وصل ميكنيد و سر ديگر كابل را كه USB است به كامپيوتر وصل مي كنيد.

rc-port-connect

بعد از اتصال لامپ قرمز رنگ روشن مي شود.

rc-connect

سعي كنيد هنگام شبيه سازي صداي كامپيوتر را در حالت باز نگه داريد تا صداي موتور باعث شبيه سازي بهتر شود. البته اختلاف هايي هم بين محيط واقعي و محيط شبيه سازي شده در بعضي شبيه سازها وجود دارد كه از جمله آنها مي توان به عدم وجود باد و شرايط جوي نامناسب در بعضي شبيه سازها اشاره كرد همچنين ميدان ديد شما هنگام زوم كردن تغييرات متفاوتي نسبت به محيط واقعي دارد. در يك شبيه ساز تقريبا تمامي مدل ها همانند هواپيما، مولتي روتور، هلي كوپتر، جت و…را مي توانيد به پرواز در بياوريد.

همچنين شبيه سازها داراي قابليتي هستند تا بتوانيد با چندين خلبان ديگر يك مسابقه آنلاين برگزار كنيد. اين حالت را

online multi-player mode مي نامند. دقت كنيد كه سرعت اينترنتتان بايد به اندازه كافي مناسب باشد.

online-multi-player-mode

آپديت كردن شبيه ساز

چيزي كه واضح است اين است كه به مرور زمان هواپيماهاي جديدتر و متنوع تر وارد بازار مي شوند و مطابق با آن سازندگان شبيه سازهاي پرواز هم براي وارد كردن اين مدل ها و يا سازوكارهاي جديد نرم افزارهاي خود را آپديت مي كنند پس در صورت نياز مي توانيد با مراجعه به سايت هاي معتبر نرم افزار خود را آپديت كنيد.

لينك تعدادي از فروشگاههاي شبيه ساز در ايران

فروشگاه مدل شاپ

فروشگاه هابي مكس

این جلسه هم به پایان رسید. مثل همیشه میتونید برای اطلاع از آموزش های جدید ما رو در تلگرام و یا انیتساگرام دنبال کنید.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

7 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام دوست گرامی من داخل کارتون رادیم سیم سیمولاتور (شبیساز) رو دارم چگونه باید قسمتی که از ما کد رو میخواد رو بزنم، ممنون میشم (رادیوم مدلش FS_i6x) هست.

  • سلام
    خسته نباشید
    من برای داشتن آلارم ولتاژ باتری پرنده روی رادیو کنترل fs i6 جستجو کردم، i6 این قابلیت رو داره که ولتاژ باتری پرنده(هواپیمای مدل الکتریکی) رو روی فرستنده نشون بده اما یک ماژول جانبی باید به گیرنده و باتری وصل بشه(هواپیما فلایت کنترل نداره)، چنین ماژول مخصوص رادیو های فلای اسکای وجود داره. مقداری جستجو کردم اما توی سایتهای داخلی چنین چیزی پیدا نکردم، اسمش FS-CVT01 Voltage Collection Module هست، تصویرشو رو هم ضمیمه می کنم .می خواستم بدونم این ماژول تو ایران پیدا میشه یا جایگزینی داره که به رادیو های فلای اسکای بخوره?
    ممنون میشم راهنمایی کنید.
    سپاسگزارم

    • سلام و احترام
      متاسفانه فعلا در ایران موجود نیست. جایگزین خاصی را نمی توان مطرح کرد. البته برای مواردی می توان از خود گیرنده رادیوکنترل و صفحه نمایش آن استفاده کرد.
      موفق باشید

  • با عرض سلام وادب خدمت اقای مهندس یه سوال داشتم ایا میشه برا ساختن هواپیمای که موتور 1100kvبا تراست 900گرم لازم داره از موتور با 1880kvکه تراستی برابر 1kgداره استفاده کنیم

    • سلام جناب مقدم
      در مورد سوالی که ذکر کردید جواب منفیست به دلیل اینکه تغییر یک پارامتر بر تمامی پارامترها اثرگذار است. نوع هواپیمایی که استفاده میکنید را ذکر نکردید ولی از اطلاعات بیان شده مشخص است که سرعت پایین می باشد بنابراین استفاده از یک موتور سرعت بالا برای یک هواپیمای سرعت پایین که ملخ آن نیز قبلا مطابق با دور موتور خودش انتخاب شده است کاملا ناصحیح است. گشتاور موتور دوم پایین است و اگر با ملخ قبلی که قطعا ابعاد بزرگتری دارد استفاده کنید باعث آسیب رساندن به موتور می شود.
      با آرزوی موفقیت برای شما

دیدگاهتان را بنویسید