راهنماي خريد هواپيماي مدل و انواع متداول آن(بخش سوم){جلسه ششم}

مقدمه

قبل از شروع مطالعه این جلسه حتما جلسه قبل را مطالعه کنید.

راهنمای خرید هواپیمای مدل(بخش دوم)

ابتدا اينكه طراحي هواپيما براي يك مبتدي بسيار مهم و حياتي است. هنگامي كه براي يادگيري يك هواپيماي راديوكنترل اقدام مي كنيد لازم است كه با از هواپيماهاي با ساختار پايدار و بال رو و يا انتخاب هاي ديگري همانند گلايدرهاي الكتريكي كه وجود دارند.

يكي از چيزهاي مهمي كه نقش بسزايي دارد نوع Power مربوط به هواپيما مي باشد كه به دو نوع الكتريكي و سوختي تقسيم بندي مي شود. امروزه تقريبا تمامي هواپيماهاي آموزشي از نوع الكتريكي مي باشند.

دو نوع اصطلاحي كه معمولا در اين رابطه با آن برخورد مي كنيد به صورت زير است:

1-EP كه مخفف Electric Power مي باشد و براي هواپيماهاي الكتريكي كاربرد دارد.

2-IC كه مخفف Internal Combustion مي باشد و براي هواپيماهاي سوختي كاربرد دارد.

همچنين شايان ذكر است كه در مواردي به دليل تمايل افراد از هواپيماي سوختي نيز براي آموزش استفاده مي كنند اينچنين هواپيماهايي همانند هواپيماهاي الكتريكي كار با آنها آسان نيست زيرا يك موتور سوختي داريم بنابراين حتما بايد در كنار يك مربي و با انجام كامل دستورالعمل هاي پروازي لندينگ و تيك آف را انجام داد.

يكي از ديگر نكاتي كه هنگام خريد هواپيماي مدل بايد به آن دقت كنيد ميزان در دسترس بودن قطعات يدكي آن است. همچنين ميزان دوام و ضربه پذيري آن بسيار مهم است. مثلا يك هواپيماي با جنس فوم بسيار ضربه پذيرتر از هواپيماهاي سنتي با جنس چوب بالسا است و تعمير فوم هم آسانتر است.

foam-f22

balsa

دقت كنيد اينكه مي گوييم فوم بهتر از بالسا است بدين دليل است كه شما ساعتهاي زيادي را صرف ساخت با چوب بالسا مي كنيد و هزينه نسبتا بالايي هم نسبت به فوم دارد و با يك كرش مي شكند ولي در صورتي كه فوم(منظور فوم با كيفيت بالاست) هم ارزان تر است و هم بعد از خرد شدن با چسب به راحتي سرهم بندي مي شود. فوم ها هم دسته بندي هاي مختلفي دارند.

از جمله جنس هاي ديگري كه استفاده مي شود فايبر گلس و كامپوزيت مي باشد.

پس در هنگام خرید هواپیمای مدل در هر مدلي به ميزان در دسترس بودن قطعات يدكي آن حتما توجه كنيد زيرا دير يا زود دچار شكستگي و يا خراب شدن مي شود.

چرا هواپيماي RTF براي مبتديان بهتر است؟

اول اينكه RTF چيست و چرا اينقدر مشهور است؟ RTF مخفف Ready To Fly مي باشد و به صورت آماده ارايه مي شوند و نياز به مهارت خاصي براي سرهم بندي ندارند. مثلا شكل زير را كه مربوط به يك RTF مي باشد را نگاه كنيد كه فقط كافي است بال و دم را بر روي بدنه قرار دهيد.

rtf-montage

در پايان لازم است كه سري به فروشگاههاي داخل ايران بزنيم و يك مدل مناسب براي خرید هواپیمای مدل را انتخاب كنيم. دقت كنيد حتما قبل از پرواز هواپيماي مدل خريداري شده با شبيه ساز تمرين كافي داشته باشيد تا از كرش هاي ناخواسته جلوگيري شود. جلسه بعد را به شبيه ساز هواپيماي مدل اختصاص مي دهيم.

وينگ دراگون يا Wing Dragon

wing-dragon

يكي از مدل هاي كه در فروشگاههاي ايران پيدا مي شود وينگ دراگون يا Wing Dragon است كه محصول كمپاني  Art Tech است.

مشخصات Wing Dragon4:

  1. طول 864 ميلي متر
  2. طول بال های هواپیما 1.194 متر
  3. وزن پروازي هواپيما  0.709 کیلو گرم

كه بسيار مناسب افراد مبتدي مي باشد. از لينك هاي زير براي خرید هواپیمای مدل مي توانيد استفاده كنيد.

فروشگاه هابي مكس

فروشگاه ايران پرواز

 

EASY TRAINER

easy-trainer

  • طول 910 ميلي متر
  • طول بال های هواپیما 1.280 متر
  • وزن پروازي هواپيما  0.660 کیلو گرم

 

فروشگاه هابي مكس

SKY EAGLE

sky-eagle

در آخر هم اگر گزينه هاي بالا را نپسنديديد مي توانيد برای خرید هواپیمای مدل به سراغ سسنا 182 يا Cessna 182 ساخت شركت Art Tech برويد.

cessna-182

اگه دوست دارید  از آموزش های جدید میتونید ما رو در تلگرام و یا اینستاگرام دنبال کنید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام
    مطالب سایت بسیار عالیه ولی اگه ممکنه مطالب جدید مثل زیردریایی یا هاورکرافت یا شناورهای هوشمندو بالن را آموزش و در قسمت نرم افزار هم نرم افزار کتیا و آباکوس و انسیس آموزش بدید آموزش هایی که در هیچ سایتی نیست ولی اکنون در بیشتر سایت ها آموزش ها به صورت فیلم به فارسی موجود است.

    • با سلام.
      لطفا برای درخواست مطلب ، از قسمت تماس با ما اقدام فرمایید.
      با تشکر.

دیدگاهتان را بنویسید