خازن چیست ؟ آموزش کامل خازن {بخش اول}

مقدمه

دوستان سلام.در ادامه سلسله جلسات الکترونیک به زبان ساده این بار میخوایم بریم سر خازنها و ببینم که چی هست و به چه دردی میخوره.

دوست عزیز ، خواندن این جلسه بدون انجام تمرینات آن و گام به گام پیش رفتن با درس تاثیر چندانی ندارد. لطفا همین الان یک قلم و کاغذ بردارید و گام به گام با محاسبات و مراحل این جلسه پیش بروید تا خودتان به درک عمیقی از این مطالب برسید و یک بار برای همیشه بتوانید الکترونیک را خوب یاد بگیرید و مدارها را دقیق تحلیل کنید.

خازن چیست و چه کاربردی دارد؟

معرفی خازن:

خازنها مثل قطعاتی چون مقاومت و سلف دارای دو تا پایه هستن.در اکثر مدارات از این المان استفاده میشه و بسیار پر کاربرد هست.ویژگی اصلی اون ها هم در ذخیره کردن انرژی هست.کاربرد اصلی اونا هم برمیگرده به فیلتر ها ، ذخیر سازی انرژی  و … هست.

شماتیک خازنها در مدارات الکترونیکی:

قبلا یه جلسه کامل در مورد نمادها نوشته بودیم که بد نیست بهش یه سر بزنید.(لینک جلسه)

خازنها رو در مدارات الکترونیکی اصولا به دو نوع نمایش میدن.شکل زیر رو ببنیید:

نحوه نمایش یک خازن در مدار - خازن چیست

در نوع اول باید دو تا خط موازی که کاملا صاف باشند.این نوع یعنی خازن هیچ پلاریزه ای نداره یا به عبارت دیگه مثبت یا منفی بودن پایه هاش مهم نیست.

در نوع دوم اما این دو خط موازی نباید دو تاشون کاملا صاف باشن و یکیشون صاف هست و اون یکی یه خورده حالت منحنی شکل داره(شکل بالا رو یه بار دیگه بببینید)در این مواقع یه علامت + کنار یکی از پایه ها نمایش داده میشه که نشون میده اون پایه مربوط به پایه مثبت خازن هست و طبیعتا اون یکی پایه هم منفی هست.
(در بخش انواع خازنها اون رو به طور کامل بررسی میکنیم).پس این نوع خازنها نحوه قرار گرفتنش در مدار مهمه و اگه جابه جا بزنید ممکنه خازنتون بترکه..

واحد خازن:

خازنها رو به وسیله واحد فاراد میسنجن که با علامت F نشون داهد میشه.البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که واحد فاراد یه واحد خیلی بزرگ برای خازنها است.به طوری که حتی یه میلی فاراد هم یه خازن خیلی بزرگه.رنج معمول خازنها بین پیکوفاراد(1210) تا میکروفاراد(610) هست.بنابراین وقتی ما از یه خازنهایی با مقادیر کیلو فاراد حرف میزنیم داریم از یه خازنهای خاصی استفاده میکنیم که بهشون سوپر خازنها گفته میشه.

نکته مهم
ظرفیت یک خازن نشان دهنده مقدار انرژی است که در اون خازن ذخیره میشه.هر چی ظرفیت بالاتر باشه نشون میده که خازن انرژی بیشتری رو ذخیره میکنه و طبیعتا هم بزرگتر هست

چطور یه خازن ساخته میشه؟

شما اگه دو تا صفحه فلزی رو بذارید کنار هم و یه ماده ای هم که بهش میگن دی الکتریکی بذارید بین این دو تا صفحه ،یه خازن ساختید.این دی الکتریکی میتونه هر چیزی باشه مثل سرامیک ، شیشه ، کاغذ و یا حتی آب!!!فقط حواستون باشه که این دو تا صفحه باید خیلی به هم نزدیک باشن ولی به هم اتصال نداشته باشن.شکل زیر به طور ساده یه خازن رو نمایش میده:
نمایش ساده ای از ساختار یک خازن

صفحه فلزی هم باید یه ماده رسانا باشه مثل آلمینیوم ، نقره ، تانتالیوم یا هر فلز دیگه ای.این دو تا فلز هم وصل میشن به دو تا ترمینال که با این دو تا ترمینال خازن در مدار قرار میگیره.

ظرفیت یه خازن به مشخصات فیزیکی اون بستگی داره.مثلا هر چه سطح هم پوشانی اون دو تا فلز بالاتر باشه ظرفیت بالاتره ، هر چه فاصله اون دو تا فلز کمتر باشه ظرفیت بالاتره ،ضمن این که جنس دی الکتریکی که بین دو تا فلز قرار میگیره هم خیلی مهمه در ظرفیت خازن.

جملات بالا شاید شما رو یه خورده یاد فیزیک دبیرستان بندازه.همون رابطه معروف خازن:

formule-capacitor

در رابطه ی بالا به ε میگن “ظریب گذردهی نسبی” که بر اساس نوع دی الکتریک این مقدار بدست میاد.A مقدار سطح هم پوشانی اون دو تا فلز هست و در نهایت d هم که فاصله بین اون دو تا فلز هست.

این جلسه رو همینجا به پایان میبریم.بحث خازنها بسیار کامل خواهد بود.ایشالا جلسه آینده چند روز دیگه بر روی سایت قرار خواهد گرفت.در ضمن دوستان اگه میخواید بدونید که این مطلب کی جلسه بعدیش منتشر میشه و همچنین از مطالب دیگه سایت خبردار بشید میتونید ما رو در تلگرام و یا اینستاگرام دنبال کنید:

نقشه راه دوره الکترونیک: 

[rev_slider alias=”electronic-course”]
اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

8 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید