جلسه نهم دوره آردوینو- سنسورهایی که تاکنون میتوانیم راه اندازی کنیم

مقدمه

با سلام خدمت همه شما دوستان گرامی در جلسه نهم وارد فصل جدیدی از آموزش آردوینو میشیم. در این فصل میخوایم کار با ورودی ها و خروجی ها رو به صورت پیشرفته یاد بگیریم. مثل همیشه میخوایم قدم به قدم پیش بریم و آردوینو رو اصولی یاد بگیریم.

دوست عزیز ، این جلسه یک جلسه کاملا عملی است. اگر نیاز به کدنویسی دارد ، ادیتور خود را باز کنید. اگر مداری لازم است بسته شود ، قطعات آن را تهیه کنید و گام به گام با این جلسه پیش بروید. اگر هم محاسباتی لازم است ، خودتان کاغذ و قلم را بردارید و محاسبات را انجام دهید. این کارها را انجام دهید تا یک بار برای همیشه آردوینو را به صورت حرفه ای یاد بگیرید.

سنسورهایی که تا الان میتونیم راه اندازی کنیم:

تاکنون ما یادگرفتیم که چگونه با یه Push Button کار کنیم. ولی این به این معنی نیست که ما دیگه با هیچ وسیله و سنسوری نمیتونیم کار کنیم. خیلی از سنسورها مبنای کاریشون به همین شکل هست و زیاد تفاوتی با Push Button ندارند. در زیر ما تعدادی از این سنسورها رو معرفی کردیم که میتونیم با دانشی که تا حالا کسب کردیم راه اندازیشون کنیم.

سوییچ ها

سوییچ ها دقیقا مثل Pushbutton هستند فقط توی Pushbutton وقتی کلید رو رها میکردیم کلید به حالت قبلی اش برمیگشت ولی در سوییچ ها کلیدها دارای چند وضعیت هستند و وقتی فشار میدیم تا میبریم به یه حالت دیگه به سر جای اولش برنمیگرده و در حالت جدیدی قرار میگیره. شکل زیر نمونه ای از یک سوییچ هست:

ترموستات ها

این سنسور هم در واقع یه سوییچ هست که وقتی دما به یه مقدار مشخصی میرسه باز میشه. در مورد ترموستات ها و راه اندازی اون ها با آردوینو یه جلسه به صورت جداگانه منتشر خواهد شد.

رله ها

رله ها در واقع دو تا قطعه فلزی هستند که وقتی در نزدیکی یه آهنربا قرار میگیرن به هم میچسبن. در دزدگیرها وقتی که پنجره باز میشه از رله استفاده میکنن. ( حتما یک پست به صورت جداگانه در مورد رله ها در آینده منتشر میشه)

سوییچ های فرشی

این سوییچ ها هم قطعاتی هستند که در زیر فرش ها قرار میگیرن و حضور یه انسان رو تشخیص میدن ( اگه یه گربه سنگین هم باشه میتونن اون رو تشخیص بدن)

Tilt switch



قطعات ساده الکترونیکی هستند که شامل دو تا کانتکت و یه توپ فلزی هست( البته بعضی وقتا به جای یه توپ فلزی  یه قطره جیوه وجود داره که البته بنده پیشنهاد استفاده از اون رو نمیدم)
یه نمونه از tilt switch هست که بهش میگن tilt sensor ( در فارسی ترجمه شده سنسور تشخیص کجی).که در شکل زیر نشان داده شده است. وقتی که سنسور به سمت راست حرکت میکنه ، توپ مثل یه پل بین دو تا کانتکت هست و این حالت دقیقا مثل وقتی هست که Push Button رو فشار داد. وقتی که این سنسور با یه شیب مواجه میشه توپ حرکت میکنه و اتصال کانتکت ها قطع میشه و این حالت مثل وقتی هست که شما یه Pushbutton رو رها کردید.

همونطور که مشخصه این سنسور در مکان های مختلف مثل در هواپیماها و قایق ها و …  کاربرد داره.

راه اندازی سنسور با آردوینو

 

سنسورهای PIR

سنسورPIR جزو سنسورهای  مادون قرمز هست. این دسنسور وقتی که یه انسان از کنارش رد بشه تحریک میشه و خروجی میده. راه اندازی این سنسور هم بسیار ساده هست و هیچ نکته خاص و عجیبی نداره. در شکل زیر یه نمونه سنسور PIR آورده شده.

راه اندازی سنسور با آردوینو

خوب دوستان این جلسه هم به پایان رسید. در جلسه آینده ابتدا یه خورده در مورد PWM صحبت میکنیم و سپس میخوایم نور یه LED رو با استفاده از موج های PWM کنترل کنیم.در پایان مثل همیشه میتونید ما رو در تلگرام و یا اینستاگرام دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید