ترفندهای Altium Designer – { جلسه نهم دوره آلتیوم دیزاینر 15 }

مقدمه

سلام. به همه.امیدوارم حال همتون خوب باشه.داریم کم کم به جلسات پایانی دوره آموزش altium designer میرسیم. دراین جلسه برخی از ترفندهای Altium Designer را با یکدیگر مرور میکنیم. مثل همیشه جلسات پیشین این دوره ، پیش نیاز خواند این جلسه می باشد: 

نکته : دوست عزیز ، این جلسه یک جلسه کاملا عملی می باشد. لطفا همین الان آلتیوم دیزاینر را باز کنید و تمامی مراحلی که در این جلسه آورده می شود را خودتان تست کنید. تا یک بار برای همیشه بتوانید آلتیوم دیزاینر خوب یاد بگیرید را یاد بگیرید. بدون انجام این کار هیچ یادگیری ای نخواهید داشت.

ترفندهای Altium Designer – بخش اول : Polygon Pour

با استفاده از این ترفند میتونیم  فضاهای خالی روی PCB رو از مس پر کنیم. شاید دیده باشید روی اکثر فیبر ها مسیرهایی هست که اکثرا به GNDوصل شدن و کل فضاهای خالی رو پر کردن، به این مسیر ها Polygon Pour میگن ، برای اینکه روی فیبر مدار چاپی خودتون Polygon Pour بکشید ، از منوی place گزینه ی Polygon Pourرو انتخاب کنید ، جدولی مثل شکل زیر باز میشه ،در شکل زیر کل گزینه های جدول رو آوردیم.

ترفندهای Altium Designer - ایجاد polygon pour

 

  • 1- Solid: با انتخاب این گزینه ، یه صفحه مس توی سراسر برد کشیده میشه و فضاهای خالی پر میشه.
  • 2-Hatched: با انتخاب این گزینه ، صفحه مس بصورت مربع های چهار گوش کوچک در میاد و فضاهای خالی ر پر میکنه.
  • 3-None: با انتخاب این گزینه ، مسیری کوچک از مس اطراف مسیر های اصلی قرار میگیره.
  • 4-با تغییر این اعداد میتونید فاصله صفحه مسی تا مسیر های اصلی رو تغییر بدید.
  • 5-مشخص کننده خطی است که صفحه مسی به اون متصل میشه ، خط میتواند ، gnd ، vcc با مسیر دیگه ای باشه.
  • 6-در این قسمت سه تا گزینه هست . با انتخاب گزینه نمایان شده ، مسیری که لایه مسی به اون متصل میشه محو میشود و لایه مس جای اون رو میگیره.

بعد از این که تنظیمات رو انجام دادید روی okبزنید و روی نقطه دلخواه از فیبر کلیک کنید و یک کادر دور برد بکشید تا به نقطه شروع برسه ، در اونجا دوباره کلیک کنید و بعدش هم کلید escرو بزنید.

ترفند در altium designer
همونطور که میبینید یه لایه از مس سراسر نقشه رو در بر میگیره ، اگر روی لایه مس دوبار کلیک کنید ، جدول بالا باز میشه و میتونید مشخصات ر.تغییر بدید .
اگه فیبر شما دولایه است و قصد دارید برای لایه بالا نیز Polygon Pourبکشید از Panel Accessگزینه ی Top Layerرو انتخاب کنید :

ترفند در altium designer
یه نمونه از مدار:

ترفند در altium designer

ترفند 2: ایجاد لیست از قطعات به کار رفته در مدار

اگه بخواید مدار خودتون را به شرکت یا … بدید ، باید لیست قطعات بکار رفته در مدار رو ضمیمه مدارتون کنید ، نرم افزار Altium Designer این امکان را به شما میده تا لیست قطعات به کار رفته در مدار رو با فرمت دلخواه ذخیر ه کنید ، برای تهیه لیست به منوی Reports برید و گزینه ی Bill of Materials رو انتخاب کنید ، پنجره ای مثل شکل زیر باز میشه:

ترفندهای Altium Designer - ایجاد لیست قطعات در آلتیوم دیزاینر
1- در این قسمت موارد مورد نیاز خودتون رو تیک بزنید.

2- در این قسمت نوع فرمت خروجی رو تعیین کنید.

3-اگه روی این گزینه کلیک کنید یه پنجره براتون باز میشه و میتونید گزارش رو در محل دلخواه خودتون ذخیره کنید.

بعد از ذخیره فایل خروجی میتونید این پنجره را ببندید.

ترفند 3 :تغییر دادن زاویه جایگذاری قطعات در سند شماتیک

قبل از اینکه قطعه رو در سند شماتیک قرار بدید به مسیر view > Gridsبرید ، در انجا چند گزینه وجود دارد، انها را تک تک انتخاب کنید ، می بینید که شبکه بندی سند شماتیک تغییر میکند ، اگه اخرین گزینه را انتخابکنید میتونید اندازه هر مربع موجود در شبکه را به صورت دستی تعیین کنید .

ترفندهای Altium Designer

ترفند 4: تغییر دادن مقیاس اندازه گیری از واحد متریک به اینچ و بلعکس

برای انکه واحد سنجش اندازه را تغییر دهید از منوی viewگزینه ی Toggle Unitsرا انتخاب کنید.

ترفند 5: اندازه گیری فاصله دونقطه از مدار

از منوی Reportsگزینه ی Measure Distanceرا انتخاب کنید ، حالا توی یه نقطه دلخواه از سند شماتیک یا pcbکلیک کنید ، این کار رو توی یه نقطه دیگه هم تکرار کنید  روی (یه نقطه ی دیگه هم کلیک کنید) ، پنجره ای باز میشه و فاصله ی میان دو نقطه رو نشان میده.

ترفند 6 :ایجاد جامپر در سند شماتیک

در سند شماتیک کاهی وقتا چند خط از روی هم رد میشن ، رد شدن خطوط مشکلی در طراحی مدار چاپی ایجاد نمیکنه ، اما در مواقعی که از عکس سند شماتیک استفاده میشه بهتره محل برخورد خطوط به صورت جامپر رسم بشن تا برای افرادی که ازنقشه استفاده میکنن مشکلی پیش نیاید .
برای نمایش جامپر در تقاطع ها به مسیر
Tools> Preferencesبرید و از اونجا گزینه Schematicرو انتخاب کنید و وارد زیر بخش Generalبشید و در نهایت تیک گزینه ی Display cross-overs رو بزنید.

ترفند در altium designer

خوب این جلسه هم تموم شد.ایشالا جلسه بعد یکی دو نکته دیگه رو میگیم و بحث مربوط به این فصل رو میبندیم. مثل همیشه میتونید ما رو در تلگرام و یا اینستاگرام دنبال کنید:

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

18 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید