آشنايى و شیوه كار با انواع انبر قفلى{جلسه يازدهم}

مقدمه

از انبرقفلی(Locking Plier) بيشتر برای نگه داشتن قطعاتی استفاده می شود كه آچار مخصوصی ندارند ولی می توان از آن برای باز و بسته كردن پيچ ها هم در مواقع لزوم استفاده كرد. بسياری از پيچهايی كه زنگ زده اند و آچارخور نيستند و نمی توان بر روی آنها آچار قرار داد به وسيله انبرقفلی گرفته شده و چرخانده می شوند. 

انبرقفلی

اجزاي انبرقفلی

اجزای يك انبرقفلی عبارتند از:

  1. دسته ثابت
  2. دسته متحركت
  3. فك ثابت
  4. فك متحرك
  5. اهرم رهاساز
  6. ميله رابط
    اين شش مورد قطعات يك انبرقفلی می باشند كه در زير نشان داده شده است.

اجزای انبرقفلی هنگام خرید

نحوه كار با انبر قفلى

مراحل كار با انبرقفلی به صورت زير است:

  1. ابتدا دهانه انبرقفلی را به صورت حدودی با پيچ تنظيم انتهايی آن باز می كنيم و بر روی قطعه مورد نظر قرار می دهيم.
  2. اگر اندازه دهانه كوچك يا بزرگ بود با استفاده از پيچ تنظيم كننده انتهايی كم و زياد می كنيم تا دقيقا منطبق بر قطعه شود و آن را در بر گيرد.
  3. دسته متحرك انبرقفلی را فشار می دهيم تا كاملا قفل شود.
  4. عمل باز يا بسته كردن را انجام می دهيم.
  5. در پايان كار به آرامی قفل را باز می كنيم تا انبرقفلی رها شود. دقت كنيد كه هنگام باز كردن ضربه ای به دستتان وارد نشود.

انبر قفلى اتوماتيك

انبر قفلى اتوماتيك(Automatic Locking Plier) نسل جديد انبرقفلی می باشد كه باعث شده است بسيار سريع و راحت ميزان بازشدگی فك ها تنظيم شود و عمل قفل شدن صورت پذيرد.  همانگونه كه در شكل زير مشاهده می كنيد پيچ تنظيم كنندگی انتهايی انبرقفلی های كلاسيك كه باعث كند شدن سرعت باز و بسته شدن می شد حذف شده است و به جای آن مكانيزم جديدی جايگزين شده است.

انبرقفلی اتوماتیک

در شكل بالا انبرقفلی به صورت بسته نشان داده شده است و مكانيزم قفل شوندگی آن بوضوح پيدا نيست. همانگونه كه در شكل زير مشاده می كنيد در انبر قفلی اتوماتيك در صورتي كه قصد داشته باشيد فشار وارد بر قطعات گير كننده بين فك ها را افزايش يا كاهش دهيد از اين پيچ می توانيد استفاده كنيد وگرنه در حالت عادی نيازی به استفاده از اين پيچ نيست و دهانه خودبخود تنظيم مي شود.

راهنمای خرید انبرقفلی

انواع انبرقفلى

انبرقفلی ها بر حسب نوع مكانيزم به كار رفته در آنها و يا شكل فك های آنها در انواع متفاوتی ساخته و به كار گرفته می شوند. در زير انبرقفلی دم باريك(Long nose locking plier) را مشاهده می كنيد. انبر قفل دم باريك با ساختار پيچ قابل تنظيم در انتهای آن باعث افزايش نيروی بيشتری بر قطعات گرفته شده توسط آن مي شود زيرا مساحت بيشتری از قطعه را در بر می گيرد.

انبرقفلی دم باریک

نوع ديگر انبر قفلی كه كاربرد فراوانی در تعويض فيلترهای روغن دارد انبرقفلی فيلتر بازكن يا Oil filter locking plier نام دارد. با استفاده از اين نوع انبر قفلی به راحتی می توان بسياری از فيلترهای روغن را باز وبسته كرد و برای بسياری از فيلترها موثر عمل می كند. البته به جای انبرقفلی می توان از آچار زنجیری نیز برای باز و بسته کردن فیلتر استفاده کرد.

انبر قفلى فيلتر بازكن

از ديگر انواع انبرقفلی نوع گيره ای آن می باشد. انبرقفلی گيره اى يا C-clamp locking plier برای استفاده در كارهايی كه نياز به گيره سيار می باشد استفاده می شود. به راحتی گرفته می شود و به راحتی با يك دست نگه داشته می شود و همانند يك گيره سيار عمل می كند كه قطعه را محكم نگه داشته است.

انبر قفلى‌ گيره اى

انواع دیگر انبرقفلی که تنوع زیادی دارند انبرقفلی جوشکاری نام دارند زیرا مخصوص کارهای جوشکاری ساخته شده اند. تنها تفاوت این انبرقفلی ها با انواع دیگر در فک آنها می باشد که برای کارهای مختلف فک های مختلفی دارند. نمونه ای که با استفاده از آن دو ورق را بر روی هم نگه می دارد:

انبرقفلى مخصوص جوشكارى

به عنوان نمونه دیگر نوعی از انبرقفلی جوشکاری که برای صفحات عمود بر هم به کار می رود را در زیر مشاهده می کنید:

انبرقفلى‌جوشكارى

نكات لازم هنگام خريد انبر قفلى

با توجه به اینکه تنوع انبرقفلی ها زیاد است هنگام خرید انبرقفلی می بایست نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  1. نوع کارتان را مشخص کنید تا با توجه به آن انبرقفلی متناسب با کار خودتان را انتخاب کنید به عنوان مثال اگر قرار است با انبر قفلی لوله ای را بگیرید یا جسمی که ناحیه دایره ای شکل دارد را بگیرید بهتر است از انبرقفلی هایی استفاده کنید که فک آنها دارای انحنا است.
    انبرقفلى فكدر شکل زیر نیز نمونه ای از آن که قسمت فک آن به صورت مستقیم است و برای کارهای دیگر مناسب است را مشاهده می کنید:

    انواع انبرقفلى
  2. انبرقفلی های با کیفیت هنگام بسته شدن دهانه دو فک به درستی بر روی هم قرار می گیرند و انحرافی را مشاهده نمی کنید. بنابراین قبل از خرید یک انبرقفلی چند بار آن را باز وبسته کنید تا این وضعیت مورد بررسی قرار گیرد.
  3. هنگام خرید انبرقفلی حتما وضعیت فنر آن را بررسی کنید تا زنگ زده نباشد و یا اینکه ترک خوردگی و یا هر عیب دیگری در آن نباشد. این فنر به همراه پیچ تنظیم پشت آن را چند بار تست کنید تا از عملکرد آن مطمعن شوید.
  4. انبرقفلی هایی را انتخاب کنید که دسته آنها روکش داشته باشد و اینکه دسته آنها پهن تر باشد تا هنگام کار کردن دستتان درد نگیرد. اگر برای کارهای نیاز دارید که نیاز به وارد کردن نیروی زیاد بر انبرقفلی دارد بهتر است به دسته آن دقت کنید تا پهنای مناسبی داشته باشد.
  5. دقت کنید که جنس مناسب برای انبرقفلی کروم وانادیوم(Chrome Vanadium) می باشد و از انتخاب جنس های بی کیفیت خودداری کنید زیرا به مرور زمان دچار فرسایش و زنگ زدگی می شود.

اين جلسه نيز به پايان رسيد. براى اطلاع از مطالبى كه در آينده منتشر مى شوند و يا مطالبى كه صرفا در كانال منتشر مى شوند مى توانيد ما را در کانال تلگرام و یا اینستاگرام دنبال کنید.

 

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید